22 January, 2011

Kanvas Kehidupan- Tips Bagaimana Mahu Melupakan Seseorang!

Sungguh simpati mendengar kisahnya. Bertimpa-timpa malang yang dia hadapi. Mula-mula pemergian dua pak ciknya yang di kasihi diikuti dengan pemergian ayahanda tercinta pula. Tidak habis di situ dia mengalami putus cinta ditinggalkan sang kekasih. Tidak dapat aku bayangkan keretakan dan kekecewaan hati seorang teman.

Usianya masih muda. Itulah parahnya jika mahu bercinta diusia yang masih muda. Sebaiknya elakkan diri dari terjerumus dengan cinta ketika masih belajar. Mungkin senang bercakap dari terjebak sendiri dalam realiti. Namun semuanya ketentuan Allah. Kita bisa merancang dan Allah yang menentukan.

Sehebat mana dan sekuat mana diri ini yang kita rasakan jika Allah hendak memberikan ujian ia akan datang begitu sahaja. Saya sudah melihat kekuasaan Allah yang memberikan ujian kepada mereka yang bermulut lancing- senang berkata dan akhirnya apa yang dikatakannya itu berlaku pula terhadap dirinya sendiri. Tetapi saya orang yang bukan mudah untuk melompat dan bertepuk tangan melihat pembalasan Allah itu. Bimbang atas keseronokan itu Allah membalikkan kepada kita pula.

Berbalik pada kisah teman yang malang tadi. Dia menerima semua ketentuan dan takdir yang menimpa ke atas dirinya. Aku yakin dia seorang yang tabah kerana dia tidak melahirkan penderitaannya itu di wajahnya. Aku begitu kagum dengan kekentalan hatinya.

Akhirnya dia bersuara lagi dengan nada yang sangat kecewa.

"Bukan setakat itu sahaja bang. Pembelajaran saya juga merosot dan akhirnya saya ambil keputusan untuk berhenti belajar di IPTA dan itu telah membuatkan ibu saya marah kepada saya." Jelas sabahat itu.

"Sekarang dari pengalaman hidup abang boleh tak beritahu saya bagaimana saya dapat melupakan semua penderitaan saya ini terutama terhadap teman wanita saya." Pinta sahabat itu.

Aduh. Beratnya permintaan itu. Tetapi atas dasar sahabat itu terpaksa juga membantunya walau aku bukan pakar kaunseling. Kataku kepadanya soal untuk melupakan seseorang itu dari kehidupan kita amat mudah dilakukan jika hati kita benar-benar bersedia untuk melupakannya. Hati mestilah ikhlas untuk melupakannya dan jangan mulut berkata ya tetapi hati tidak- ianya tak akan menjadi.

Apa yang perlu kita lakukan ialah pertama pujuk hati kita menerima ketentuan yang terjadi dengan reda. Kedua mempunyai azam melupakan diikuti perbuatan atau pelaksanaanya. Kebanyakkan orang gagal di tahap ketiga iaitu pelaksanaannya. Anda perlu kuat untuk melaksanakannya. Melupakan seseorang bererti melupakan kelibat dan kenangannya yang ada di dalam fikirannya. Anda harus mengosongkan fikiran dan mengelakkan anda berfikir mengenainya. Oleh itu jika ada sebarang pemberian yang boleh menghalakan pemikiran kita terhadapnya haruslah dibuang atau disimpan.

Kaedah ini memang amat sukar kerana anda cuba mengosongkan ingatan itu terhadapnya. Tetapi amat mudah jika anda mengisinya dengan sesuatu yang baru seperti menggantikannya dengan hobi baharu atau berkenalan dengan kawan baru tetapi bukan untuk bercinta. Jika anda berjaya melakukannya bermakna anda sedang menuju kejayaan melupakan seseorang.

Memang tidak seratus peratus anda dapat melupakannya kerana ianya bukan seperti satu kemalangan dia mana anda hilang daya ingatan tetapi di sini apa yang ingin saya jelaskan kekuatan minda memainkan peranan yang sangat penting iaitu sepanjang masa sentiasa fokus.

Saya juga mengajarkannya supaya selalu berdoa menggunakan ayat-ayat al Quran. Sentiasa sepanjang masa terutama di waktu awal pagi dan menjelang petang. Jika kita tidak melupakan pencipta maka pencipta tidak akan melupakan kita. Bayangkanlah betapa hebatnya Pencipta kita yangmenciptakan berbillion-billion kejadian tetapi mampu mendengar dan memerhatikan setiap dari kejadiannya itu dan sangat suka pula kepada orang yang berdoa kepadaNya.

Beberapa bulan kemudian saya menemui lagi sahabat saya itu dan kali ini nadanya sangat berlainan. Dia kelihatan sangat gembira dengan kehidupannya kini. Lebih bersemangat. Malah katanya kedukaannya dahulu bagaikan telah terubat kini. Saya gembira melihat dia gembira.

No comments: