12 November, 2011

Perintah berkurung dan Hari Pembebasan Comel

Comel bebas...Lama aku fikir tentang nak buat post ini kat blog. Tapi hari ini baru kesampaian. Seharusnya aku sudah lama bermula dengan cerita ini tapi kerana waktu begitu mencemburui aku selama ini.

Comel seekor kucing siam yang jinak sering datang mengunjungi aku kebelakangan ini. Bagaimana ia terjadi suatu cerita yang panjang juga. Nantilah di lain post aku ceritakan. Comel wujud dalam hidupku dengan cara yang amat luarbiasa kerana orang kalau membela kucing dengan mengurung kucing itu di dalam sangkar. Tetapi tidak bagi aku. Mungkin anda akan berkata biasalah itu. Ya memang biasa kalau hidup di rumah teres, ada laman dan kucing peliharaan bermain-main di sekitar rumah.

Aku tinggal di tingkat dua sebuah apartmen yang tidak mempunyai lif. Jadi seekor kucing harus betul-betul kenal rumah tuannya. Begitulah juga dengan Comel. Sering kali apabila bersendirian di rumah aku akan ke balkoni dan memanggil Comel di bawah. Comel dengan pantas akan berlari menaiki tangga mencari rumahku. Jika jeriji berkunci dia akan melompat masuk ke dalam rumah. Begitulah Comel yang pintar.

Comel hidup sangat bebas. Petang dia menunggu aku pulang kerja dan akan menaiki tangga sama-sama hingga ke rumah. Bermalam di rumahku dan pagi akan keluar turun tangga bersama dan menghantar hingga ke kereta. Dia setia memandang kereteku hingga kereta yang aku naiki hilang dari pandangan.

Diringkas cerita ketika hendak pulang berhari raya (korban) minggu lepas aku menghantar Comel ke pusat jagaan haiwan untuk mengelaknya hilang. Itu pernah aku lakukan ketika hari raya puasa baru-baru ini.

Sepanjang perjalanan dan tiba di pusat itu Comel asyik mengiau sahaja minta dilepaskan. kasihan tetapi demi menjaga keselamatannya aku harus buat begitu. pulang dari kampung Comel aku bebaskan. Lihatlah gambar pembebasanya di atas dan video sewaktu di pusat jagaan itu.