23 February, 2012

Novel Baru – Puteri 9 Sepuluh







Begitu cepat waktu berlalu. Diam tak diam kita sudah dua bulan melewati tahun 2012. Perjalanan merialisasikan Puteri 9 Sepuluh sebagai satu lagi koleksi novel terbaharu karya enchelah semakin menjadi nyata setelah kelahiran Lembayung Cinta pada 2011.


Sebelum ini di entri yang lalu aku masih belum dapat memutuskan apakah tajuk novel baruku. Ketika post itu keluar ramailah di antara kawan-kawan yang ingin menamakan novelku itu seolah-olah mereka sudah membacanya. Lucu pun ada. Menamakan novel tidak seperti menamakan bayi yang baru lahir kerana novel sudah ada jalan ceritanya. Tajuk harus melambangkan ceritanya. Setuju?


Sedangkan menamakan bayi kita cari nama-nama yang baik ertinya buat mereka dengan harapan bayi itu dapat membawa makna kepada nama yang diberikan kepadanya. Itulah harapan semua ibu bapa di dunia.


Okey kita tinggalkan bab itu. Aku tak nak membebel nanti kau orang bosan dan lari!. Berbalik kepada cerita novel ni. Sekarang dalam peringkat semakan pruf setelah siap atur huruf. Cekap betul orang-orang PelangiNovel ni bekerja J. Terima kasih Puan Istikamah dan Mr. Poh. Aku juga yang minta novel ini disiapkan cepat supaya sempat masuk Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 yang akan berlangsung pada bulan April ini. Jangan lupa ya dapatkan novel yang panas-panas ini nanti.


Kulitnya cadangannya pun telah aku persetujui. Nak tengok? Haha tak boleh lah. Masih menjadi rahsia. Pada awalnya aku menyiapkan sendiri derafnya dan hantar kepada PelangiNovel. Dari situ mereka dan kembangkan sedikit ideanya. Emmm cantik…macam watak puteri dalam novel tu jugak. J


Di sini aku perturunkan tiga lakaran kasar yang asal untuk novel ini. Insya Allah jika sudah pasti yang mana satu yang akan dicetak aku akan post di sini.