21 July, 2013

Kenangan Bunga Buatku




Sesungguhnya ciptaan Allah yang sungguh indah di dunia ini ialah bunga. Tidak mengira apa jenisnya ia tetap mempunyai daya tarikan tersendiri. Manusia khasnya pula Orang Melayu mengaitkan bunga dengan wanita kerana kelembutan, sensitif dan kecantikannya.

Lebah mendapatkan madu dari bunga-bunga yang cantik dan tiada siapa yang dapat menghalangnya apabila melihat lebah terbang mendekati bunga!

Bunga juga sering menjadi pilihan untuk dijadikan cenderamata kepada orang sakit dalam budaya baru yang diperkenalkan oleh barat. Orang yang sedang sakit tidak berselera lagi untuk menikmati makanan. Melihat bunga yang indah dan cantik akan menjadikan mereka lebih ceria dan bersemangat untuk hidup.

Bunga sering juga menjadi alat untuk meluahkan perasaan dan alat untuk memikat sang gadis tatkala sedang bercinta. Dan dalam adat orang Melayu ada istilah mandi bunga.dan mandi bunga ada banyak tujuannya di antaranya untuk memberikan kesegaran dan menaikkan seri pengantin. Dan bunga juga dibawa oleh orang masih hidup ke kuburan ketika acara ziarah disiram bersama air di pusara.

Nenek-nenek dan ibu-ibu kita mungkin malu untuk menceritakan ketika mereka muda dahulu sering dipakaikan dengan bunga di telinga mereka oleh ibu-ibu mereka.

Itulah sebahagian daripada cerita bunga. Bagiku pula bunga bisa membungkus rasa sepi agar hidup lebih ceria. Setiap kali sepi menjelma aku akan membeli bunga di gerai nyonya di Setapak

" Jika mahu bunga awak tahan lama awak taruk air sejuk, dari peti ais ma, sikit gula tapi for the first day saja aa dan hari-hari hujung dia mesti kasi potong haa."

Itulah petua nyonya itu. Tapi kini nyonya itu sudah tarak. Sudah mati. Aku tahu dia mati setahun selepas itu ketika aku cari bunga lagi. sekarang adiknya yang ganti nyonya itu jual bunga. Tapi cinta aku pada bunga tidak mati. Kerana itu cerita bunga ini tetap segar dalam fikiran aku selagi aku suka dengan bunga-bunga.

Selamat berpuasa semua dan selamat berbuka semua

No comments: