12 April, 2009

Kenangan ESQ


Kanan: Rakan-rakan yang menyertai dan sekaligus menjadi ahli alumni. Lihatlah mata masing-masing dan Kiri: Aku bersama peminatku pelakon Azizan Mahzan, eh betulke peminatku?


Tak sangka juga ada yang bertanya bila lagi mahu menyambung artikel mengenai kursus ESQ itu seperti yang aku janjikan. Maaf dan terima kasih kerana menunggu. Hari ini aku menyambung kembali mengenainya.

Training ESQ bukan sahaja untuk umum tetapi juga untuk syarikat-syarikat dan di antara syarikat yang pernah mengikuti kursus ini ialah petronas, Dagang.net, Time.com, UEM World, Sime Darby dll. Angkatan ke 28 yang baru lepas menyaksikan pernyertaan yang terbesar di mana lebih 100 buah syarikat menyertainya. Dan angkatan ke 28 ini merupakan kursus yang ke 200 baginya.

Sdr. Legisan berkata kebanyakan syarikat yang menghantar peserta selepas itu menyaksikan perubahan yang ketara-setiap pekerja berlumba-lumba mengejar misi mereka dan syarikat mencapai luarbiasa.

Dato' Hussamuddin (CEO Karangkraf) berkata selepas menghadiri kursus beliau comitted untuk berubah dan untuk jadi agen perubahan. Sehingga kini seramai 400 orang stafnya telah menjadi alumni ESQ dan akan ramai lagi yang akan dihantarnya.

Beliau juga berkata penerbitannya juga telah menyebarkan ayat-ayat cinta 165 setiap hari seperti di akhbar sinar sebagai inspirasi untuk membina tamadun baru 20 tahun akan datang. Menurutnya lagi stafnya kini bekerja lebih hebat dari dahulu. Dari situ juga telah lahir lagu Karangkraf-Berbakti. Jelas Hussamuddin.

Sdr. Legisan menambah jika training ini dihadiri staf syarikat maka impaknya pada syarikat itu sendiri tetapi jika karangkraf yang menyertainya impaknya adalah pada Malaysia dan dunia kerana krangkraf sebuah syarikat penerbitan yang akan menyalurkan kesannya melalui dunia penerbitannya.

Dato' Stapa yang muncul sebagai wakil peserta memberi ucapan penutup yang sangat ringkas berkata dalam dunia ini terdapat 3 golongan manusia iaitu

Pertama : golongan orang yang untung dimana hari ini adalah lebih baik dari semalam.

Kedua : golongan orang yang selamat-dimana hari ini sama seperti semalam,

Ketiga : golongan orang yang celaka dimana hari ini lebih teruk dari semalam.


Dan mendoakan agar semua peserta dan yang ada tergolong dalam golongan pertama.

Beliau bercerita mengenai kesukaran hidup yang dilaluinya selama 20 tahun sambil menasihatkan peserta agar reda dengan apa dilalui. Kesabaran adalah segala-galanya untuk kejayaan. Jika kita mempunyai ilmu dan harta ianya mesti digunakan dan dipraktikkan sambil memberi sebuah pepatah apalah ertinya untung unta menjunjung kitab.

Sementara itu dalam sesi terakhir itu juga menyaksikan sepanjang tiga hari berkursus itu kehadiran 3 peserta bukan muslim yang di jemput ke pentas untuk menyatakan pengalaman mereka. Salah seorang dari mereka berkata perubahan yang ditunjukkan oleh rakan-rakan yang telah menghadiri kursus itu mendorongnya untuk hadir bagi mengetahui apa sebenarnya yang mereka lalui dan ternyatra ia suatu yang baik untuk diikuti.

Angkatan ke 28 juga menyaksikan penyertaan pelakon Azizan Mahzan. Beliau telah dijemput ke pentas untuk berkongsi pengalaman memberitahu beliau mendapat tahu kursus itu melalui kenalan. Dan berniat akan memberitahu kawan-kawan yang lain untuk bersama-sama (menyertai kursus itu). Jika dahulu beliau rasa kosong tetapi sudah terisi. Sambil mendapat tepukan gemuruh dari peserta. Saya juga diberitahu ramai rakan artis yang telah menyertainya seperti Linda Rafar dan keluarga termasuk Zamarul, Dato' Sharifah Aini

ESQ juga menjemput NGO seperti anggota JIM untuk melihat bagaimana kursus itu dikendalikan dan mengambil mana-mana kaedah yang sesuai untuk dijadikan contoh pendekatan kursus. Ini jelas menunjukkan ESQ tidak kedekut ilmu malah ingin sama-sama berkongsi kaedah dengan pembimbing kursus lain bagi mencapai hasil yang memuaskan dan semuanya untuk kesejahteraan ummah.

No comments: