10 July, 2010

ESQ- Halam?

Kali pertama aku mendapat berita ESQ diharamkan terkejut juga. Yalah aku salah seorang pesertanya untuk kumpulan ke 28 Kuala Lumpur. Jauh di sudut hati terkilan dengan kenyataan itu yang mungkin dibuat terburu-buru. Mungkin orang yang mengharamkannya tidak pernah mengikuti kursus ESQ itu. Tetapi hati aku tenang saja. Biarlah jangan terburu-buru melepaskan emosi kerana selalunya dalam keadaan terburu-buru dan kalut itu kita akan membuat kesilapan malah banyak kesilapan demi kesilapan.

Aku diemelkan berita dari kawan-kawan tentang pengharaman oleh Mufti wilayah persekutuan tentang pengharaman yang diwarakan itu. tidak berapa hari aku dapat pula emel kenyataan balas dari panel syariah ESQ yang terdiri dari bekas mufti Kedah, Johor, bekas Mufti Wilayah Persekutuan dan beberapa orang lagi yang berwibawa mengatakan kandungan , ajaran pegangan atau pendekatan ESQ tidak menyelewengan. Dan menafikan segala dakwaan yang membawa kepada pengharamannya.
Hari ini saya menerima sms dari pihak ESQ menyatakan dalam Sinar Harian 10 Julai 2010 terdapat berita terkini sebanyak 5 muka surat berkaitan tuduhan terhadap ESQ. Jika anda merasakan musykil dengan ESQ bolehlah layari di halaman ini http://esqlc165.blogspot.com untuk keterangan lanjut. Terdapat juga kenyataan video oleh mufti Perak mengenai ESQ!
Aku teringat kata-kata penceraman Dato' Ismail Kamus mengenai perang Haram Halal dahulu mengenai satu isu. Akhirnya kerana pening kepala tak tahu haram ek halal jadilah ia halam.

1 comment:

Anonymous said...

salamalaik ya akhawat fillah,
sila layari :
http://marhainiyusoff.blogspot.com/

kepada para alim ulama', ustaz-ustaz, Ahli deenullah, para sahabat,
mohon dibantu bersama-sama. Buanglah keegoan atau apa rasa yang menghalang, Ciptakan rasa cinta pada Allah dan Deenul Islam. Moga kita menjadi umat Islam yang kembali bersatu. Al-Amal LiLLahi Taala. insya allah.

Fitnah yang datang pada akhir zaman kita akan dapati umat Islam berpecah-belah terbahagi kepada beberapa golongan. Mereka dalam kelompok masing-masing mengaku kelompoknya adalah benar, seperti yang terjadi kepada Nasrani & Yahudi, mereka berpecah-belah dan mengaku bahwa hanya golongannya yang benar. Nauzubillah Min Zalik.

“Dan orang-orang Yahudi berkata : ‘Orang Nasrani itu tidak mempunyai suatu pegangan’, Dan orang-orang Nasrani berkata : ‘Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan’. Padahal mereka (sama-sama) membuat Al-KItab” [Al-Baqarah : 113]

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara” [Ali-Imran ; 103]

Bantulah kami umat Islam.

Syukran jazilan,
wassalam