29 October, 2010

Bisikan Sendu


Teman atas teman
kita dipertemukan
singkat sekali waktu itu
kita diberi peluang untuk kenal
seperti sesingkatnya usia di dunia ini
kita diburu keterbatasan yang melampaui segalanya
tuntutan kerja dan kasih sayang pada kehidupan
atas rasa tanggungjawab kita sering terpisah
namun ingatan silaturahim tetap menghijau
dan terus hijau di sanubari
hari itu aku dikejutkan dengan berita pilu
kau terlantar dengan keanihan kesakitanmu
sayang sekali aku terus direntangi tanggungjawab
yang tidak dapat aku abaikan pada kehidupanku
namun aku tidak pernah aku berputusan asa
untuk menghubungi dan mendapatkan khabarmu
di tanah kelahiranmu yang bergelar Serambi Mekah
hanya aku dapat kiriman sms dari saudaramu
mengatakan kau tidak lagi berdaya membalas
helaian-helaian pertanyaan yang datang
di telefonmu.
akhirnya ketika aku tidak pernah putus
untuk berdoa buat kesihatanmu
aku terkaku mendengar tiupan sendu
seorang sahabat membisikkan bicara
kau sudah pergi dijemput Ilahi
makin aku merasakan
bahawa kehidupan ini
sementara yang pasti
satu demi satu
ruang itu di hati
makin kosong
aku telah disoal dengan keimananku
aku telah ditanya mengenai kesementaraan ini
aku telah dipujuk menjadi manusia yang semakin reda
dengan hakikat kehidupan
dan mengingatkan aku bahawa
sebenarnya aku telah hidup atas satu perjanjian
yang telah aku lafazkan
sebelum aku berpijak di sini
Enchelah
Sri Kayangan
29 Oktober 2010