11 October, 2010

Kanvas Kehidupan- Dalam dunia ini banyak yang aneh

Entah mengapa hari ini Allah menduga aku dengan karenah ibu yang macam-macam. Sehingga aku rasa aku keluar rumah dalam keadaan yang marah apabila nada ibu bertanyakan aku sesuatu sebelum aku keluar tadi seperti menuduh aku membuang kotak ubatnya. Sedangkan kotak ubat yang diletakkan di atas meja itu tidak aku usik sejak beberapa minggu yang lalu.

Aku memandu kereta dalam keadaan tergopoh gapah kerana sudah terlewat. Seawal pagi aku bangun untuk memasak dan mencuci pakaian ibu. Itupun ibu selalu menunjukkan sikapnya yang tidak pernah berpuashati kepadaku. Aku sedar itu adalah ujianNya kepadaku. Namun dalam sesetengah keadaan aku bisa bereaksi spontan dan itulah kelemahan diriku.

Dalam perjalanan menuruni bukit itu tiba-tiba aku melihat kelibat seorang lelaki berusia yang menahan keretaku tetapi dek kerana terlalu laju aku terbabas untuk memberhentikan keretaku hampir kepadanya. Dalam sebelum memberhentikan keretaku itu berbagai-bagai perkara yang aku fikirkan untuk menumpangkan lelaki itu.

Namun aku tolak tepi dan hanya pasrah kepada Allah jika apa-apa berlaku dengan niat hanya untuk menolongnya. AKu berharap dengan cara itu Allah mengampunkan kesalahan dan kelemahan yang telah aku lakukan diawal pagi terhadap ibu.

"Nak ke mana?" Tanyaku kepadanya.

"Down there. AU3." Ia membalas.

Wah cakap orang putih pulak pakcik ni kataku di dalam hati.

"Pakcik dari mana?"

"From my sister house- Sering Ukay" dia menunjukkan arah belakang. Aku menunjukkan arah sebenar Sering Ukay yang berada di hadapan kami. Lalu dia membetulkan maksudnya dari rumah di kawasan belakang. Aku mengiyakan sahaja walaupun aku seperti terkesan perkara yang tidak betul dan mula rasa curiga kepadanya. Dia meneruskan perbualan dengan mengatakan dia sebenarnya tinggal di Bukit Antarabangsa di kawasan yang berlaku tanah runtuh sedikit waktu dahulu. Dan sekarang hendak menuju ke AU3. Aku tak ingat rumah siapa.

Dalam perjalanan itu dia banyak berbicara dalam bahasa Inggeris menyebabkan aku terpaksa membalasnya dalam bahasa Inggeris juga walaupun aku tidak selesa dengan bahasa penjajah itu. Dia menjelaskan kepadaku bahawa dia sebenarnya seorang penyair. Wah aku juga sukakan sajak. Selepas itu dia cepat-cepat mengatakan bahawa dia mencipta dan menulis sajak dalam bahasa Inggeris. Dia menyertai pertandingan menulis sajak untuk peringkat dunia. Terlalu singkat waktu untuk aku bertanyakan lebih terperinci tambahan aku sudah terlewat untuk ke pejabat.

Dia bertanyakan di mana aku bekerja. Dalam ragu-ragu untuk berterus terang aku menyatakan juga di mana aku bekerja. Lalu dia menanyakan berapakah pendapatanku. Ah sudah meleret-leret dan aku merasakan aku tidak perlu menjelaskan kepadanya seikhlas-ikhlasnya. Dalam dunia ini berbagai-bagai perkara boleh terjadi kerana kita ikhlas. Aku menjawabnya ala kadar sahaja dan selepas itu dia menyatakan dia memperolehi pendapatan dengan menjual puisi-puisi yang ditulisnya.

Lalu dia mengeluarkan puluhan sampul surat yang tertulis tajuk-tajuk puisi. Aku sempat menjeling ketika memandu. Mesti pakcik ni nak jual kat aku hatiku berbisik. Ah tak mengapalah kalau aku sudi nak menolongnya apa salahnya. Mungkin dia perlukan duit. Lagipun aku juga sukakan puisi. Sebelum dia keluar dia menghulurkan puisinya yang berjudul 'Guidance' dan sebuah kad nama yang tertera namanya Megat Iskandar bin Tan Sri Datuk Ibrahim (Eminence of Poetry) dan menyatakan harganya ialah RM10.00. Aku menghulurkan wang dan dia memohon untuk berdoa kepadaku sambil memberikan pilihan sama ada doa itu di dalam kereta atau di rumahnya.

Oleh kerana aku sudah terlalu lewat aku minta dia berdoa di rumah sahaja. Aku percaya jika dia betul-betul ikhlas dia akan berdoa kepadaku jikapun bukan dihadapanku. Setelah turun dari kereta dia membuka kembali pintu kereta sambil berkata.

"Abdullah It's a nice car!"

"Okey Sir, Thank You." Aku meninggalkannya sedang aku terlalu bingung memikirkan keanehan yang aku temui seawal pagi ini.