04 October, 2012

Anak Mat Lela Gila - Di pasaran Sekarang!



Bulat dengan tidak tersipu-sipu dan tertib lakunya telah menyambut tangan yang putih bersih itu lalu dikucupnya. Perbuatan yang demikian nyatalah luar biasa dalam majlis orang-orang Melayu dan kejadian itu dilihat oleh ramai orang yang hadir dengan kehairanan dan masing-masing pun mulalah berpandangan dan setengahnya terus berbisik-bisik. Akan tetapi kepada Bulat perbuatannya bukannya luar biasa, bukannya ganjil bahkan penghormatan yang memang dituntut kerana perempuan itu ialah ibunya. Oleh itu tiadalah dihiraukannya laku orang-orang lain yang mengerling kepadanya itu.


Begini ceritanya...

Anak Mat Lela Gila adalah karya Ishak Haji Muhammad yang diterbitkan pada tahun 1960. Ia mengisahkan seorang pemuda yang dianggap gila oleh penduduk kampung? suka membersihkan laman masjid tetapi tidak pernah menjengah ke dalamnya. Novel yang dibelai dengan penuh perhatian ini terkandung banyak maksud tersirat. Ishak Haji Muhammad secara halus menyampaikan kritik sosial melalui karya ini dengan gaya bahasa lama yang mudah untuk difahami.

Walaupun novel ini dihasilkan 40 tahun yang lalu namun Ishak Haji Muhammad atau Pak Sako seperti sudah tahu penyakit yang bakal dihadapi oleh generasi akan datang. Kebanyakan isu-isu masyarakat yang diketengahkannya adalah malar segar dan masih lagi berlaku hingga ke hari ini lalu dapat kita rasakan pemikiran Pak Sako merentasi zamannya.

Siapa Mat Lela? Siapa watak utamanya. Mat Lela ialah orang yang mendapat anak secara tidak sengaja. Anak itu terpaksa ditinggalkan oleh ibunya untuk mengelakkan fitnah masyarakat. Bulat diberi nama budak itu ia membesar bersama Mat Lela yang dianggap gila oleh tetangganya kerana kelakuannya yang aneh. Tetapi Bulat telah dicuri dari rumah Mat Lela dan ia membesar pula dalam jagaan ibu bapanya yang baru.

Hidup bulat terus dilanda peristiwa-peristiwa aneh. Nak tahu...carilah buku ini di ITBM atau di pasaran.
Jika anda berminat untuk mendapatkan buku ini sila tekan di sini

No comments: