17 October, 2012

Blogger kita pemalas! Rajin tulis malas selidik


Popularnya ruangan JOM BACA BUKU. Tapi di mana... di alam siberlah.

Ada rasa sedih dalam hati ini bila ruangan Jom Baca Buku yang saya perkenalkan lima tahun dahulu begitu berleluasa di internet. Konsepnya sama mempekenalkan buku baru di pasaran atau buku yang menarik di pasaran. Kalaulah saya patenkan judul itu tentulah saya dah kaya kerana boleh menyaman individu-individu yang meniru judul kolum saya.

Begitulah harta intelek saya diciplak. Seingat saya dahulu kalau taip dan buat carian di google Jom Baca Buku yang hanya akan jumpa di blog saya. Dengan dapatan carian google di halaman pertama tapi hari ini saya cuba ia dah jatuh ke halaman lima. Aduh. Sedih!

Benarlah dunia penulisan sekarang sudah dicemari dengan kecenderungan untuk meniru atau menciplak di mana ada ruang yang tidak patenkan. Pernahkah penulis-penulis blog di alam siber ini membuat kajian sejenak bukan susahpun untuk membuat carian google – menaip apa yang telah ditulis untuk memastikan ianya pernah ditulis oleh orang lain?

Atau sebanyak lebih kurang 100 carian itu berlaku secara kebetulan? Sungguh aneh 'kesebijian' judul tiga perkataan JOM BACA BUKU! Dan bukan Jomlah kita baca buku atau Jomla Baca Buku atau Marilah Baca Buku atau Baca Buku – Jom. Seribu judul boleh kita cari kelainan jika mahu. Tapi apakan daya mereka suka cara kerja..lantak apa peduli dah ada ke tidak. Tiada usaha nak cari keunggulan!

Jika pemblogger dah sedar ia ada persamaan mengapa tidak terfikir mencari judul lain. Tidakkah rasa jelek atau miskin idea menggunakan judul yang telah orang lain gunakan di siber?

Jom Baca Buku enchelah diperkenalkan pada 11 Jun 2008 dengan buku pengenalan pertama Siddhartha karya Hermann Hesse. Sila tekan di sini.

Teguran saya di sini bukannya apa tapi apa-apa dan apa-apa itu ialah supaya blogger Malaysia jadi rajin sikit ada kredibiliti, disegani walaupun tak ada gaji dari sini tapi ia membentuk sikap yang positif dan membayangkan peribadi kita peribadi rakyat Malaysia yang tidak suka meniru atau miskin idea jadi bila dah post entri cuba buat carian Google atau Mozilla atau apa saja enjin carian jika berhasrat menjadikan ia judul kolum dalam blog anda.