02 October, 2012

The Precious Gift - Tuhfat al-Nafis (ITBM)



The Precious Gift - ITBM
ITBM buat kejutan lagi menerbitkan karya agung selepas The Epic of Hang Tuah (Hikayat Hang Tuah). The Precious Gift begitulah judul karya Tuhfat al-Nafis versi asal. Tergamam juga saya seketika waktu hendak melahirkan entri ini apabila membuat carian google mengenai bukunya. Sama juga seperti karya agung Hang Tuah ia pernah diterjemahkan sebelum ini ke bahasa Inggeris begitu juga dengan Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji ini.

Bezanya kali ini terjemahannya oleh Prosefor Emeritus Dr. Viginia Hooker adalah berdasarkan Tuhfat al-Nafis terbitan terkini Yayasan Karyawan yang lebih sempurna berbanding versi yang ada kerana menyalin Tuhfat al-Nafis dari jawi ke rumi bukanlah suatu kerja yang mudah tambahan pula teks ini dalam gaya bahasa lama.

Kita harus berbangga kerana dengan lahirnya The Precious Gift satu lagi khazanah sastera kita akan kongsi bersama masyarakat antarabangsa.

Majlis perasmian disempurnakan oleh YB Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan di Kediaman Rasmi Pesuruhjaya Tinggi Australia pada 2 Oktober 2012.

Yang Berhormat memang pandai berucap - saya penggemar puisi tradisonal terkesima dengan pantun-pantun dalam ucapannya.

Kalau nak makan keropok bulat-bulat,
Kalau nak bertepuk kuat-kuat.

Sementara saya ke Mentakab
Tuan-tuan pergi ke Bidur,
Sementara saya bercakap,
Tuan-tuan janganlah tidur,

Cantik dan lucu pantun dua kerat itu sehingga orang yang mendengarnya pun tertawa. Tidak seperti pantun-pantun dua kerat yang dijahanam oleh pelawak-pelawak kita sekarang dan disiarkan pula oleh media massa kita aliran perdana!

Syabas ITBM :)