06 October, 2012

Anugerah Terjemahan Negara ITBM-PPM 2012



Semua Pemenang
3 Oktober 2012 - Setelah 17 tahun berlalu dengan kali terakhir diadakan pada tahun 1995, kini Anugerah Terjemahan Negara kembali diadakan hasil kerjasama di antara Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) dan Persatuan Penterjemah Malaysia (PPM).

Berlangsung diHotel Marriot Putrajaya dengan kehadiran YAB Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Haji Mohd Yassin - Timbalan Perdana Menteri Malaysia sebagai tetamu kehormat dan menyampaikan pelbagai anugerah yang diadakan.


Adibah Amin Menerima Anugerah Tokoh Terjemahan daripada TPM, Paling kiri Mohd Khair Ngadiron Pengarah Urusan ITBM

Istimewanya dalam penganjuran kali ini Anugerah Tokoh Terjemahan Negara 2012 diperkenalkan dan yang menyandang gelaran tersebut ialah Khalidah Adibah Amin atau lebih dikenal sebagai Adibah Amin. Sekali gus membawa pulang hadiah penghargaan wang tunai RM10,00 berserta sijil penganugerahan.


Bergambar dengan Adibah Amin
Anugerah ini diberi bagi mengenang jasa sumbangan Adibah membangun psikologi pemikiran bangsa menerusi medium terjemahan. Beliau mula menterjemah novel No Harvest But Thorn karya asal Ranjau Sepanjang Jalan karya Sasterawan Negara (SN) Shahnon Ahmad pada tahun 1972. Selepas itu banyak lagi karya-karya yang berjaya diterjemahkan oleh beliau seperti Jungle of Hope (Rimba Harapan) karya SN Keris Mas.

Pemenang Anugerah Terjemahan Negara 2012
Kategori Kreatif
Anugerah Penterjemah Terbaik : Zaleha Abidin
(Sandokan)

Kategori Umum
Anugerah Penterjemah Terbaik : Amir Muslim
(Dunia Pasca Amerika)

Kategori Sains Sosial Anugerah Penterjemah Terbaik : Amir Muslim
(Perdamaian Palestine Bukanlah Apartied)

Kategori Sains & Teknikal
Anugerah Penterjemah Terbaik : Abdul Khalil Shawkataly
& Rozman Hj. Din
(Sains Gentian)

Kategori Bacaan Kanak-kanak
Anugerah Penterjemah Terbaik : Shamsiah Md. Said
(1000 Fakta tentang Tumbuhan)