12 October, 2012

Kanvas Kehidupan: Pilih Facebook atau Blog? - Bahagian 1


Anda memiilih facebook (kata Najwa mukabuku) atau blog. Sudah tentulah kebanyakan orang sekarang memilih facebook kerana senang mengendalikannya tidak seperti blog. Ada akaun e-mel dah boleh buka facebook tetapi untuk mempunyai blog kalau blogspot kena ada akaun gmail bukan sembarangan akaun e-mel.

Menulis untuk facebook pula tidak seperti menulis untuk blog. Menulis blog anda perlu buka template buat setting kalau ada gambar kena arrange besar kecil gambar, letak tengah atau tepi. Setkan warna teks dan boleh pilih untuk bold atau italic. Tapi untuk facebook anda tiada pilihan untuk membuat setting rupa huruf.
Tak perlu buka template. Asal ada aja tulis tekan enter jadilah entri anda walaupun sepatah kata.

Selepas itu bersahut-sahutanlah teks yang memberi reaksi. Begitu mudah facebook dengan aplikasi menambah kawan berbanding blog yang mempunyai follower. Dalam sekejapan waktu blog mula dilupakan dan facebook menjadi sangat berpengaruh dewasa ini sehingga kalau anda kata anda tak ada akaun facebook 'mereka' akan anggap anda sebagai kolot atau ketinggalan zaman.

Tetapi percayalah tidak semua orang sama. Ada orang yang sanggup untuk tidak mempunyai akaun facebook ataupun blog dan ada orang yang mempunyai blog tetapi sanggup menutupnya kerana merasa tiada masa untuk memberikan tumpuan kepada keduanya.

Sebenarnya bergantunglah kepada keperluan dan tujuan anda mempunyai akaun-akaun itu. Jika suka-suka bolehlah mempunyai facebook seperti kebanyakan orang sekarang dan jika ada pandangan yang ingin dilontarkan atau perniagaan baiklah mempunyai blog pula. Jika anda pernah mengendali keduanya anda tentu akan faham maksud saya kerana berjuta manusia di dunia ini akan menggunakan enjin carian seperti google search atau apa sahaja untuk membuat carian dan carian itu akan berjaya menelanjangkan apa sahaja yang dilayarkan diinternet dan ia akan mempamerkan apa yang dicari termasuk semua kandungan dalam blog anda.

Ini ada keterbatasannya kepada facebook kerana ia tidak terlalu terbuka seperti blog. Cuma mereka yang diterima sebagai kawan yang akan dibenarkan untuk melihat maklumat yang terdapat dalam akaun facebook anda. Jadi dapatkah anda melihat betapa kelebihan yang ada pada blog berbanding facebook.

Ada orang yang menjalankan perniagaan menggunakan facebook tetapi berapa ramai pontensi pelanggan mereka ialah sejumlah kawan yang mereka ada itu sahaja. Dan sesebuah akaun facebook yang diberikan percuma hanya boleh mempunyai kawan semaksima lima ribu orang sahaja! Jadi seseorang yang ingin berniaga secara serius di facebook harus menambah sebanyak mungkin kenalan.

Dan tidak semua kenalan itu akan sentiasa melihat dinding anda dan membaca apa yang anda poskan sebagai entri. Anda bersaing dengan pelbagai kecenderungan mereka yang memiliki akaun facebook seperti yang suka-suka ingin memberitahu status apa yang mereka telah lakukan seperti "Arrrgh..mengantuklah!" atau "emmm bowing nyeeeer" atau yang paling ringkas "Hi". Atau jika artis mereka akan memberitahu aktiviti mereka agar sentiasa terus diingati dan diminati. Dinding facebook menjadi carca marba.