16 October, 2012

Jom Baca Buku: Cendekiawan Perang Dinasti Han


Anda suka novel baru di pasaran. Beli buku ni Cendekiawan Perang Dinasti Han. Karya Zamir Al-Muallif seorang pengarang muda yang berbakat besar dan meminati kepengarangan berunsur sejarah.

Novel “Cendekiawan Perang Dinasti Han” ini mengisahkan tentang seorang cendekiawan pada era penghujug Dinasti Han dan era Tiga Kerajaan China. Beliau sering digambarkan sebagai ahli strategi peperangan yang digeruni dan berjaya di zamannya. Beliau bukan sahaja seorang ahli strategi malah beliau juga merupakan seorang pereka cipta, saintis dan ahli politik.


Zhuge Liang tinggal di kawasan pedalaman untuk mengelakkan dirinya daripada terjebak dalam kancah peperangan dan perebutan kuasa dalam kalangan hulubalang pada ketika itu. Hulubalang yang memerintah di setiap wilayah mengambil kesempatan untuk merampas kuasa daripada Maharaja Liu Xie (Xian) yang masih kecil. Liu Bei daripada keluarga diraja Han bercita-cita untuk mengambalikan semula keamanan dalam Empayar Han dan mengembalikan semula pemerintahan keluarganya.

Liu Bei meminta bantuan seorang ilmuwan iaitu Zhuge Liang sebagai ahli strateginya. Pada mulanya Zhuge Liang terpaksa menolak, tetapi keikhlasan Liu Bei membuatkan keputusannya berubah. Zhuge Liang menjadi tulang belakang Liu Bei dalam mengembalikan semula kegemilangan Dinasti Han.

Untuk dapatkan novel ini atau beli secara online tekan di sini.


Karya : Zamir Al-Muallif
Penerbit: Institut Terjemahan & Buku Malaysia
ISBN: 978-983-068-913-5Halaman: 315 Muka Surat
Tahun Terbit: 2012
Harga: RM30.00 (RM35.00 Sabah & Sarawak)