20 May, 2010

Puisi- Sehingga Saat Ini (Buat Arwah Jefbuj)



Gelisah dan murung itu
sudah beberapa hari hadir
bermain dalam ruang yang sangat hampir kepadaku
membingungkan aku dengan rasa yang terlalu aneh ini
sehingga aku tersendu dalam tawa
ketika emosi rundung hitam
melebarkan sayap kelamnya
di dada kehidupan senjaku

Sesekali aku berpaut pada rendang kasih teman
berbicara pada rasa yang tidak ketentuan
yang condongnya berduka-duka

Sesekali terasa dosa membebankan mereka
pada rasa yang melanda
akulah mangsanya
mereka tempias nestapa

ketika hening petang kian berlabuh
aku disambar khabar duka
dari sebuah panggilan telefon
teman setia yang peka membaca
dan tahu mentafsirkan erti kekariban
aku dan dia dalam lembaran kehidupan
memahatkan kata berlagu melankolik
memanaskan benak fikiranku
lalu memuntahkan rasa sesal kerana
begitu leka dengan kehidupan dan duniawi
sehingga alpa menghubunginya
di saat dia akan pergi
sehingga dia tiada lagi
hari ini

namun kita manusia
yang dirahsiakan perjalanannya
dilangit itu olehNya
akan kehidupan mahupun kematian
pada seluruh kejadian naunganNya
Dialah Pencipta Agung

teman
kita berpisah jua akhirnya
di dunia ini meninggalkan
ingatan kasih sayang yang telah kita sulam
pada setiap cerita yang berlalu

teman
dalam waktu yang masih berbaki
aku kumpulkan segala kekuatan
untuk menerima pemergianmu
mengadap Arrahman
aku dan mereka bakal menyusul

teman
aku memohon kekuatan
supaya sentiasa cekal dan tabah
dengan dugaan yang mendatang
dan pada setiap nafasku
masih ada kau
ada aku
untuk diabdikan untuk Dia

enchelah
20 Mei 2010

No comments: