30 May, 2010

Kanvas kehidupan - Sudah Seminggu Bajunya Yang Sama (Bahagian II)

http://wwwenche.blogspot.com/2010/04/kanvas-kehidupan-sudah-seminggu-bajunya.html

Setelah pulang ke kampung pemuda itu berhadapan dengan nasibnya yang malang. Bapanya yang sangat tegas dan garang telah menghalaunya dari rumah kerana tidak dapat menerima perbuatan pemuda itu yang lari dari rumah sebelum ini tanpa memberitahunya. Hasratnya untuk memohon kemaafan dan restu hancur berkubur begitu sahaja.

Memandangkan hari menjelang malam pemuda itu harus mencari tempat perlindungan untuk bermalam. Dia teringatkan rakan-rakan karibnya dan di rumah merekalah pemuda itu bermalam sebelum kembali semula ke Kuala Lumpur.

Kembali di Kuala Lumpur hanya berbaki wang yang diberikan oleh temanku pemuda itu menelefon temanku menyatakan dia telah berada di Kuala Lumpur dan ingin menemuinya. Ketika itu masih dalam waktu bekerja. Habis waktu bekerja temanku bergegas dari tempat kerja dan menuju ke Stesen Hentian Putra untuk menemui pemuda malang itu.

Episod malang diceritakan kepada temanku dan perkara pertama yang dinasihati oleh temanku ialah agar memotong pendek rambutnya agar kelihatan kemas dan menarik. Dengan rupa diri kemas sudah tentu akan mendatangakn kepercayaan majikan untuk mengambilnya bekerja.

Ketika rambutnya sedang dipotong pendek itulah temanku itu menelefonku dan menceritakan apa yang sedang dialaminya. Aku begitu insaf mendengar nasib yang dilalui oleh pemuda malang itu. Betapa bersyukurnya aku diberi nikmat kerja oleh Allah. Betapa baiknya nasib diriku yang mempunyai segala-galanya dengan kerja yang aku ada.

Aku terkial-kial mencari sesuatu yang dapat aku berikan kepada pemuda itu untuk dia memulakan hidupnya yang baru. Akhirnya aku dapat membekalkannya sehelai kain pelikat, dua helai baju T, sebatang berus gigi, penyangkut baju, sebuah dompet dan sehelai tuala mandi dan sebuah beg pakaian.

Kami berjumpa di sebuah gerai makan selepas itu menuju ke Up Town Danau Kota untuk mencari lagi beberapa helai seluar buatnya. Setelah dapat apa yang dihajati kami menghantarkannya ke Stesen Bas atas permintaannya kerana di situ ada sebuah surau yang dapat dia menumpang buat beberapa ketika.

Tergambar riak wajahnya yang terharu dengan apa yang diberikan kepadanya. Bergenang air matanya ketika kami bersalaman kali terakhir. Jelasnya dia perlukan abang-abang seperti kami untuk membimbingnya dan bukan membiarkannya. Dia berjanji akan menghubungi temanku jika mendapat kerja. Sebelum dia beredar kami sempat menghulurkannya wang buatnya bekalannya untuk beberapa hari.

Hari berganti hari dan minggu berganti minggu panggilan yang kami harapkan tiada kunjung tiba. Sehingga dua minggu yang lepas aku mempunyai urusan kerana menghantar anak saudaraku di situ. Kesempatan yang ada aku gunakan untuk meninjau sekitar tempat itu. Manalah tahu kalau-kalau dapat berjumpa denganya. Sayang sekali aku tidak nampak kelibat pemuda itu lagi.

Aku berdoa agar Allah memudahkan jalan kepada pemuda itu agar menemukannya dengan kerja yang sesuai dengannya dan memberikan sinar hidup kepadanya.

No comments: