20 June, 2010

Jalan tak sibuk pun boleh kemalangan





20 Jun 2010. Jam 2.00 petang. Perut dah lapar. Bukan tak boleh masak kat rumah. Paling simple pun mee sanggul. Semua bahan dah ada. Tapi aku harus melihat dan menikmati dunia di hari minggu ini. Lalu aku mencapai kunci kereta dan memandu keluar menuruni Jalan Ukay Perdana. Tiba di suatu selekoh untuk membelok ke kanan aku melihat ada sebuah kereta jalan mendaki bukit Ukay Perdana terbabas di longkang jalan itu. beberapa buah kereta sedia terpakir di hadapannya mungkin kawan-kawannya atau mungkin juga tonto. Sementara ramai pula penonton yang sedang duduk-duduk menyaksikan apa yang akan dilakukan seterusnya oleh Tow Truck di situ.

Aku bertanyakan seorang gadis Indonesia yang selesa bersimpuh menyaksikan apa yang berlaku di situ.
"Macam mana tu? Kamu lihat ia berlaku?"
" Tidak. Entah tiba-tiba aja sudah di situ. Mengantuk barangkali. Itu tuannya" Katanya sambil menunjukkan ke arah pemuda Cina yang berseluar pendek. Aku melihat dia seperti tidak apa-apa. Maksudnya cedera. Lalu aku beredar setelah berjaya klik beberapa gambar untuk tatapan anda.

Itulah malang tidak berbau walaupun jalan tidak sibuk dan di jalan yang tenang.

1 comment:

sot said...

Sebut pasal kemalangan ni, tadi masa hantar anak gi tusyen, berlaku depan mata satu kemalangan. Kereta gen2 ni agak tergesa-gesa potong kereta saya dan membelok ke kanan cross jalan, mungkin nak cepat hantar anak tusyen jugak kot sebab jam dah 7:58mlm & tusyen start jam 8mlm. Tup tup dia langgar kereta yg kat jln utama tu, nasib baik slow motion. Kalau tak boleh membawa maut. Dua2 kereta teruk la jugak kemeknya. Itu la ceritanya, hati2 selalu, relax je walau pun dah lewat. Keselamatan lagi utama.