19 September, 2010

Hari-hari ketagihan baca surat khabar dan tengok berita


Pejabat Datuk Sosilawati di Kampung Baru.

Semenjak kehilangan Datuk Sosilawati dilaporkan dan heboh di siaran TV rakyat Malaysia ketagihan membeli dan membaca surat khabar. Bayangkan sahaja pukul 10.00 pagi ke kedai runcit semua surat khabar sudah habis kalau tinggal pun Kosmo. Dan kerana dah tak ada pilihan Kosmo pun kosmo lah.. Belek 2-3 muka surat dah habis. Adik 7 E yang jual itu pun cakap Melayu dan Cina sama naik beli surat khabar untuk baca kes pembunuhan kejam Datuk Sosilawati.

Hari demi hari sedikit demi sedikit bahan bukti dijumpai dan didedahkan. Plot ceritanya sangat sukar dan tidak boleh diterima oleh akal yang waras. Sejak kematian DUN Ulu Dong Datuk Mazlan yang dibunuh kejam dan dikerat 18 oleh Mona, suami dan pembantu aku rasa tak akan ada lagi pembunuhan seperti itu. Rupanya hukuman yang dijatuhkan itu tidak memberi pengajaran kepada pembunuh baru di alaf ini.

Bonda setiap hari melekat di TV sehingga setiap siaran berita di RTM1, RTM2, TV3 dan Bernama TV di 502 mahu dilihatnya tanpa missed. Hati tersirap mendengar modus operandi pembunuhan. Sungguh tak berperikemanusiaan.

Suatu pagi aku ke pasar Chow kit dan melintasi pejabat Nouvelle Visages di lot tepi jalan Raja Bot bersama bonda. Aku bilang pada bonda. "Itulah pejabat arwah." Bonda lihat dan cuma diam sahaja. Kemudian bonda cakap "Pandai berniaga walaupun perempuan!" Selepas itu waktu pulang aku bawa bonda meninjau di kediamannya di Taman harmonis. Kelihatan kenderaan memenuhi di kiri dan kanan jalan menanti untuk mendapatkan berita terkini. Begitulah kalau orang ternama meninggal. Hari ini aku cukup terharu apabila membaca berita Datuk Sosilawati memperuntukkan RM1 juta setahun untuk di dermakan untuk aktiviti anak-anak yatim di seluruh Negara. Aduh.

Semoga Allah mengampunkan Datuk Sosilawati dan rakan-rakannya yang dibunuh iaitu Kamarudin Shansudin (pemandu), Ahmad Kamil Abdul Karim (Peguam) dan Noorhisham Mohammad (pegawai bank) dan menempatkannay bersama orang-orang yang soleh. Ucapan takziah kepada keluarga mereka dan bersabarlah dengan ujian ini ada hikmah di sebalik kejadian ini.

Cadangan untuk mewujudkan pengkalan data bagi rujukan individu yang dianugerahkan gelaran Dato adalah wajar untuk mengelakkan kejadian penipuan berleluasa. Pengajaran dari peristiwa ini juga-kita tidak boleh mempercayai sesiapapun dalam perniagaan! Habis nak percaya siapa?

No comments: