04 September, 2010

Sambal


Terima kasih kepada pemilik gambar yang saya pinjam ini iaitu di alamat http://www.tukkabag.com.au/blog/2006/05/17/tomato-sambal/

Tengah makan berbuka tadi aku melihat ada nasi, ada lauk-lauk, ada sayur, ada sambal, ada minuman dan ada pemanis pembuka selera. Semua makanan tadi ada peranannya yang tersendiri. Dari pemanis hingga minuman.

Yang paling tertarik bagiku ialah hadirnya sambal belacan yang cuma sedikit dan ibu telah 'mengepung' untuk dirinya sahaja. Betapa kecil si sambal itu tetapi sangat bererti bagi ibu. Wujudnya sebagai pelengkap ketika bersantap. Apalah ada kepada pedasnya si sambal yang hanya memuncungkan mulut sahaja jika mengambilnya terlalu banyak tetapi tetap dikehendaki ibu.

Lalu aku mengumpamakan sambal itu seperti kita dalam kehidupan. Kita di dalam keluarga, kita di kalangan sahabat-sahabat kita, kita di pejabat dan kita dalam komuniti kita. Adakah kita ini lauk pauk yang utama atau Cuma sebagai sambal sahaja! Yang walaupun kecil jika tiada amat dirasai dan dicari-cari. Nilaikan diri kita di mana!

No comments: