24 January, 2011

Kejutan SMS

"Aq nak kOrang smpy cnie sblum 4.15. klu x siap kOrang...aq iqbal.."

Begitulah mesej yang aku terima dari seseorang yang aku tidak kenali pada jam 4.07 minit petang 23 Januari 2011. Namun kerana sibuk bersembang dengan seorang teman di sebuah cafe aku tidak menyedari mesej itu sampai di telefon bimbitku sehinggalah aku menerima panggilan dari nombor yang sama.

Dia meminta untuk berbicara dengan Nadhirah! Siapa itu Nadhirah? Lawyer? Tuan Doktor? Majisteret? Aku tak pedulik. Kata hati kecilku. Aku senyum menjawabnya walaupun aku menyedari dia tidak dapat melihat tetapi aku yakin dia dapat merasakan senyuman itu. Aku jawab aku tidak mengenali siapa yang dia cari.

Lalu dari nada suara yang sopan tadi ia bertukar menjadi ganas. Lelaki itu menjerit sekuat hati di dalam telefon bimbitku ingin bercakap dengan Nadhirah! Bingit sekali bunyinya. Aku dengan tegas dan masih bersopan mengatakan aku tidak kenal siapa Nadhirah. Dia menuduh aku berpura-pura dan mengugut mengatakan dia tahu aku memang menyembunyikan di mana Nadhirah berada. Lalu bagaimana aku hendak melayani pertanyaan kasar dan bodoh yang merengut damaiku di petang minggu itu. Lalu aku cakap lagi

"Maaf ya saya memang tak kenal Nadhirah!" dan terus memutuskan talian. Teman di hadapanku tercengang melihat reaksi itu. Aduh.

No comments: