14 September, 2012

Indahnya Pantun

Baru-baru ini saya telah menciptakan pantun untuk teman, katanya untuk kegunaan kad hari raya. Walau ia tidak digunakan sebagaimana yang diminta saya tidak berkecil hati malah berterima kasih kerana menggerakkan minda saya untuk terus mencipta pantun yang telah lama saya tinggalkan ini.

Indah terserlah songket bercorak,
Titip akal  menjadi warisan:
Berlalu sudah Ramadan al-Mubarak,
Muncul Syawal kita bermaafan.

Indah pakaian tradisonal Melayu,
Tenunan asli menjadi warisan;
Bila Ramadan sudah berlalu,
Menyusul aidifitri untuk diraikan.

Mencipta pantun untuk sesuatu suasana harus menampilkan perkataan-perkataan yang lazim muncul dalam suasana itu. Jadi untuk hari raya aidilfitri - pakaian dan hidangan adalah dua subjek yang saling berkaitan.
Pada awal pantun ini disiapkan rima tengahnya tidak terbina dengan sempurna. Saya mengambil masa beberapa hari untuk memperbaiki rima tengahnya sehingga bentuk terakhir ini tercipta. Mungkin ada baiknya saya perturunkan bentuk awal pantun itu agar dapat dilihat kekurangan pantun ini pada awalnya dan dapat penggemar pantun mengesannya. Mungkin dalam post yang akan datang saya siarkan.

Buat anda jangan jemu untuk berpantun. Jumpa lagi. Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin dari saya. :)