25 August, 2009

Kanvas kehidupan- Kenangan Ramadan

“Apakah kenangan Ramadan yang tidak dapat kau lupakan?” Aku tanya pada Diya. Dia terdiam dan kelihatan seperti cuba mengingatkan apa yang pernah dilaluinya di bulan Ramadan beberapa tahun yang lalu.

“Berbuka puasa di restoran sorang-sorang! Ya berbuka sorang-sorang macam orang gila!” Diya membalas sambil mengangguk-ngangguk seperti baru mengingati peristiwa itu.

“Kenapa boleh jadi begitu?” aku bertanya.

“Masa itu aku berkenalan dengan seorang Pak We baru. Dia call dan tanya bila nak berbuka bersama. Aku dengan mudah dan ikhlas memberikan jawapan dan dia pun bersetuju.” Balas Diya.

“Sampai sahaja di restoran itu aku terus membuat pesanan makanan dan merasa sangat teruja untuk berjumpa dengan Pak We baru itu. Satu meja aku order penuh, ye lah itu kali pertama kami nak berbuka bersama sejak berkenalan, biarlah sampai pecah perut.” Diya ketawa sambil bercerita.

“Habis itu apa yang jadi?” Tanya aku.

“Habis tu apa yang jadi...makanan yang penuh meja itu tak habis! Duit aku yang habis. Sampai hati dia buat macam itu. Aku sebenarnya tak kisah kalau pasal makan ni. Janji tak membazir.” Nada Diya mula berubah.

“Itulah mengapa kau tak janji pergi sama-sama. Kalau tidak tentu tak jadi macam itu.” Aku kata kepada Diya.

“Aku dah buat cadangan macam itu tapi dia kata tak apa dia akan datang sendiri. Sudahnya aku yang malu sendiri apabila semua orang dalam restoran itu pandang-pandang ke meja aku yang penuh dengan makanan apabila waktu berbuka tiba tetapi aku sorang-sorang sahaja di situ. Mau saja aku ajak waiter di situ makan bersama aku.” Diya menyambung cerita dan aku terasa seperti digeletek.

“Sudahnya aku minta waiter itu bungkuskan sahaja makanan yang tak berusik itu dan aku sedekahkan pada Jaga yang bertugas di bangunan pada malam itu.” Sambung Diya.

“Memang dah rezeki Jaga di situ hari itu nak berbuka dengan juadah restoran mewah itu agaknya.” kataku sambil tersenyum.

Diya memandangku dengan wajah blur.
Moralnya: Janganlah membazir di waktu berbuka dan tepatilah janji.

1 comment:

en_me said...

salam ramadhan abang enche ittewww..