12 August, 2009

Tahniah Datuk Dr. Anwar Ridhwan Sasterawan Negara ke-10

Saya mendapat berita ini agak awal iaitu pada petang Datuk Dr. Anwar Ridhwan dikhabarkan sebagai Sasterawan Negara yang baharu. Sekalung tahniah kepada Datuk Dr. Anugerah ini bukan sahaja memberikan impak kepada individu yang bernama Datuk Dr. Anwar Ridhwan tetapi memberikan pengiktirafan sumbangan sastera kepada negara juga apatah lagi ia diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Nama penanya Anwar Ridhwan dilahirkan pada 5 Ogos 1949 di Selangor. Beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) dari Universiti Malaya pada tahun 1973. Kemudian, beliau memperolehi Ijazah Sarjana Sastera (1983) dan Ijazah Ph.D (1998) dari Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Ketika masih mahasiswa Anwar telah memenangi Hadiah Sastera Malaysia dengan cerpennya "Perjalanan Terakhir" (1971). Pada tahun 1973 cerpennya "Dunia Adalah Sebuah Apartmen" memenangi Hadiah Sastera Malaysia, diikuti "Sesudah Perang" (1976), serta "Sasaran", "Sahabat" dan "Menjadi Tua" (1982/83). Pada tahun 1992 cerpennya "Dari Kiev ke Moskova" memenangi hadiah pertama peraduan cerpen DBP - Maybank dan beliau memenangi S.E.A Write Award pada tahun 2002

Di antara karyanya ialah Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, Sangkar, Naratif Ogonshoto, Arus, dunia Adalah Sebuah Apartment dan banyak lagi. Sehingga kini ITNM telah menterjemahkan karya beliau Hari-hari terakhir Seorang Seniman ke bahasa Perancis dengan judul Les Derniers Jour D'un Artiste dan terjemahan ke bahasa Inggeris dengan judul The Last Days of an Artist. Sekalung tahniah sekali lagi kepada Datuk Dr. Anwar Ridhwan.

No comments: