30 August, 2009

Catatan Perjalanan - Ke Persidangan Penterjemahan Antarabangsa Ke-12


Pantainya memang tenang dan damai.

17 Ogos
Pertama kali bagiku menyertai Persidangan Penterjemahan Antarabangsa (PPA) di luar Kuala Lumpur. Sudah tentu ia mencatatkan kenangan baru yang tidak dapat dilupakan. Perjalanan ke Pulau Pinang bermula sehari sebelum persidangan.

Agak beruntung kerana dalam kumpulan kami terdapat dua bekas pelajar USM dan sudah tentu mereka amat mahir selok belok Pulau Pinang dan tidak terkecuali dengan kawasan Batu Feringghi. Kumpulan yang bertolak dengan menaiki kereta dan van ialah tiga kumpulan dan kami adalah salah satu daripadanya. Mereka (Shikin dan Fatehah) ketagihan Laksa Penang di Batu Feringghi rupanya. Sebaik sahaja kereta yang kami menjejaki kawasan persidangan Laksa Power (di sebuah lokasi di Batu Feringghi) menjadi habuan kami.

Shikin melepaskan kempunan Laksa Power agaknya kalau Tsunami datang pun dia tak dulik...

Sebelah malam ada taklimat untuk semua ahli jawatan kuasa PPA 12 dan taklimat diberikan oleh Dr. Hasuria.

18 - 19 Ogos
Persidangan bermula. Aku menjadi pelapor tugas yang belum pernah aku buat sebelum ini. Tugasan pertama untuk Kertas Dasar kedua sesi perasmian dan aku bertugas dengan Puan Hajah Zaiton Abdul Rahman seseorang yang bukan asing bagiku. Kebetulan kami adalah mantan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang berbeza beliau mantan kerana berpencen dan aku kerana berhijrah ke ITNM.
Puan Hajah banyak membantu aku untuk tugasan itu dan ia menjadi panduan kepada keseluruhan tugasku untuk PPA 12 kali ini. Terima kasih banyak-banyak.

Malam 19 Ogos ada makan malam di Pen Mutiara Curry House sempat berjumpa rakan-rakan lama di DBP sewaktu mereka Bahagian Terjemahan


Rakan lama Kak Nor, aku, Kak Tim dan Aliah

20 Ogos
Hari terakhir pembentangan dan ada pelancaran buku ITNM. Sebanyak 8 buah buku ITNM telah dilancarkan pada hari itu dan sayang sekali aku terpaksa menyiapkan laporan dan tidak dapat menghadiri majlis itu.


Inilah 8 buah buku ITNM yang dilancarkan sewaktu Persidangan Penterjemahan Antarabangsa Ke-12. Judul-judul itu saya akan perkenalkan kepada anda dalam ruangan Jom baca Buku dalam post akan datang.

21 Ogos
Hari terakhir telah berlalu semalam dan kebanyakan rakan-rakan telahpun kembali semalam cuma kami berempat (Nizan, Shikin, Fatehah dan aku) kemudian bersama Puan Siti Rafiah dan Puan Noraniza sahaja yang belum pulang kerana ada tugasan yang belum selesai iaitu untuk melawat makmal bahasa di Pusat Pengajian Bahasa, Literasi dan Terjemahan, USM bertujuan untuk dijadikan panduan membangunkan prasana yang sama di Unit Latihan dan Kejurubahasaan ITNM.


Sesi penyampaian cenderamata kepada rombongan ITNM oleh pihak USM - Prof. Madya Dr. Tengku Sepora berbaju merah.

Selesai sahaja misi itu kami singgah ke bandar Pulau Pinang mencari ole-ole (sudah tentunya jeruk) untuk dibawa pulang ke Kuala Lumpur. Dan kami menjejaki Kuala Lumpur jam 9.00 malam dan beberapa jam selepas itu bersahur. Ramadan sudah tiba rupanya!

1 comment:

en_me said...

salam ramadhan abang enche tewww.. n thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg itteww..