28 August, 2010

Indahnya Pantun - Koleksi Buku Pantun




Salam Ramadan. Sudah lama tidak menulis untuk ruangan indahnya pantun ini. Bukan tiada idea tetapi masalah bagi semua blogger ialah waktu. Sesungguhnya waktu itu amat berharga dan betullah orang dulu-dulu (dan orang sekarang pun kata :)) masa itu emas.

Untuk kali ini saya ingin berkongsi maklumat dengan anda mengenai buku-buku pantun koleksi saya. Sebagai peminat pantun saya memang pantang melihat buku-buku pantun di pasaran dan pasti saya akan membelinya. Tidak kira sama ada ianya murah ataupun mahal.

Buku pantun Hati Budi yang anda lihat sekarang ini merupakan sebuah buku yang diselenggarakan oleh Sasterawan Negara Malaysia yang ke-10 SN Dato' Dr. Anwar Ridhwan dan E. U. Kratz. Sebuah karya yang menghimpunkan pantun mengikut 35 tema dari ribuan khazanah pantun Melayu.

Tema-tema itu antaranya seperti, alif ba ta, alim taubat, berserak, bertanya, bintang, budi, bunga, cencala, cendawan, cindai, dacing, dagang, doa, intan pujian, karangan Ahmad, kasih, kenang-kenangan, mahkota, merendah diri dan banyak lagi.

Sebagai contoh saya memetik tema bunga yang dimuatkan di halaman 82.

Orang menembak di Pulau Hantu,
Asapnya naik tahun-menahun;
Setangkai bunga di gaung batu,
Taruk kaca tangkainya embun.

Melilit akar beribu-ribu,
Cengkaduk di tengah huma;
Habis akal dengan tipu,
Hendak menjolok setangkai bunga.

Cengkaduk ditengah huma,
Daun melambai di belukar;
Hendak menjolok setangkai bunga,
Bunga ditunggu naga yang besar.

Buku ini terbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 2004 dan dicetak oleh Dewama Sdn. Bhd. No ISBN 983-62-8493-1 dan dijual dengan harga RM22.00. Jika hendak mendapatkan buku ini dengan harga yang lebih murah jadilah Rakan Dewan anda akan mendapat potongan harga untuk semua terbitan Dewama termasuk majalah-majalahnya. Kepada peminat-peminat pantun apa lagi yang ditunggu serbulah!

No comments: