20 July, 2009

Puisi - Balada Seorang Aku

Jika aku tidak bercerita mengenaimu
Bukan kerana aku tidak mengingatimu
Juga bukan kerana aku merajuk
Sekali kali juga bukan kerana dendam

Jika aku berjauh hati denganmu
Itu kerana sumpahan dari mereka
Yang bersemangat menjulangmu
Atau aku ini benar-benar menyampaikan ceritamu
Setiap kali dengan nada-nada sampah
Yang tidak digemari
Atau kerana paradigma itu sudah berubah
Kerana mereka sudah dapat rentak tarian itu
Yang sukar dahulu

Sayang
Sebenarnya aku masih seperti dahulu
Mungkin ada anggapan
yang sering hadir dan merosakkan
Kerana kita yang menyuburkan prasangka
Pada hati yang selalu kering

Sayang
Teruslah mara ke hadapan
Sekalipun aku tidak hadir
kerana mereka kadang kala terlupa
atau memang aku tiada perlunya lagi

Enche
20 Julai 2009
1.05 am

No comments: