25 October, 2009

Indahnya Pantun-Pantun Majlis Bertunang

Lama sungguh tidak mengisi ruangan ini dengan apa-apa post walhal apabila saya melihat kepada data pengunjung dan carian inilah topik yang paling hangat dibuat oleh pengunjung atau carian google. Bukan kerana tidak mempunyai bahan tetapi saya dihambat oleh waktu dan tugas-tugas yang wajib.

Alangkah baiknya jika 24 jam sehari itu ditambah menjadi 28 jam atau 32 jam sehari. Tetapi kita harus ingat bahawa kejadian Allah itu memang sudah sempurna semuanya. Cuma kita yang harus bersyukur dan tahu bagaimana hendak mengguna atau mengisinya.

Minggu lepas peti mel saya didatangi oleh sebuah emel dari pengunjung blog yang meminta bantuan saya menyediakan pantun untuk majlis hari pertunangannya. Saya pasti dia telah membuat carian di internet dan tidak menemui pantun yang sesuai untuknya. Lalu terbayang di kepala saya alangkah baiknya jika saya dapat menyediakan satu blog yang dapat menyediakan pantun-pantun yang sesuai untuk semua majlis dan dijadikan rujukan.

Sayang sekali waktu yang dihubungi oleh Sufian (pengunjung blos saya) adalah terlalu singkat dan saya tidak ada banyak waktu untuk menggubah pantun untuknya. Beliau sanggup memberikan nombor telefon untuk dihubungi. Tetapi saya cuma membalas emelnya sahaja dan mengirimkan pantun yang dikehendaki sekadar yang termampu oleh saya.

Namun walaupun ia kelihatan ringkas tetapi telah membutuhkan waktu, kosentrasi dan komitmen saya sewaktu membuat carian, mengarang serta mengubahsuai pantun tersebut. Alhamdulillah semuanya telah berlalu dan saya mengucapkan selamat bertunang dan saya doakan anda berdua berjaya hingga ke jinjang pelamin. Jagalah adab bertunang supaya bertambah kasih dan sayang dan tiada halangan yang menimpa serta cepat menjadi nyata.

Di bawah ini saya perturunkan pantun yang mungkin boleh digunakan oleh peminat pantun. Pohon dimaklumkan kepada saya pinjaman pantun dari ruangan ini.

Perahu kolek ke hilir tanjung,
Sarat bermuat tali temali.
Salam tersusun sirih junjung,
Apa hajat sampai ke mari?
KP

Sudah lama langsatnya condong ,
Barulah kini batangnya rebah.
Sudah lama niat dikandung,
Baru sekarang diizinkan Allah.
KP

Malam-malam pasang pelita,
Pelita dipasang atas peti.
Kalau sudah bagai dikata,
Sila terangkan hajat di hati.
KP

Singgah berenang di persiraman,
Mayang terendam di dalam tasik.
Kumbang merindu bunga di taman,
Bintang merindu Cenderawasih
. KP

Ikan sepat di dalam sampan,
Orang membawa ke pinggir kota.
Besar hajat tuan menyimpan,
Baiklah nyata di dalam kata.
EAAB

Panjat- panjat si pohon ara,
Nampak cantik di tepi laman.
Besarnya hajat tidak terkira,
Hendak memetik bunga di taman.
EAAB +KP

Senyum menguntum memakai kebaya,
Gadis sunti menjual kalungan.
Bunga nan sekuntum belum berpunya,
Menjadi penyeri di taman larangan.
EAAB

Dari sumbu terbit apinya,
menjadi asap dan juga jelaga.
Jika begitu akan adanya,
Izinkan kita memetik menjaga.
EAAB

Baik-baik kalau berhuma,
Jangan sampai lalang sepekan,
Hajat yang baik kami terima,
Dalam adat kami serahkan.
EAAB

Kalau gugur buah setandan,
Sampai ke tanah baru tergolek,
Kami bersyukur kepada tuhan,
Datang kami disambut baik.
KP

Selamat bertunang Salwa & Sufian dari saya. Terima Kasih kerana sudi menjemput saya ke majlis tetapi pohon maaf tidak dapat menghadiri kerana sudah ada program. Catatan: KP= Koleksi Pantun PTS, EAAB=Koleksi Pantun Enche Abdullah