06 October, 2009

Raya, kita dan makan

Makanan yang ditapau lebihan jamuan raya di pejabat!


Makan di bulan raya
Sebulan kita berpuasa dan selepas dari itu apakah kita juga harus makan sebulan lebih dari kebiasaannya? Bunyinya seperti melampaukan? Namun itulah hakikatnya. Puasa sebulan dan selepas sebulan berpuasa kita tidak akan mendapat sesuatu yang baik hasil dari latihan itu. Berhari raya sehingga sebulan membenarkan pelbagai makanan masuk ke dalam perut kita. Aduh. Dan adakalanya kita terpaksa melupakan pantang bagi mengurangkan gula atau kolestrol masuk ke dalam jadual pemakanan seharian!

Susahnya nak dapatkan Sate Haji Sahmuri
Ibu kempunan nak makan sate tengah hari itu (Ahad lepas). Dalam fikiranku mudah sahaja pergi ke Sate Haji Sahmuri di Taman Melati di tepi lebuh raya MRR2. Tetapi rupa-rupa memang azab nak beli sate di bulan Syawal ni di situ, kerana apa? Kerana kedai itu dibuka cuma untuk pembelian bawa balik sahaja. Dan yang menempahnya berpuluh-puluh orang sehingga setiap tempahan baru mengambil masa sehingga sejam untuk menyiapkannya!

Jamuan Raya di Pejabat

Semalam jamuan raya di pejabat. Yang jadi Katerer nya nampak macam Kak Kiah 'Enterframe'. Makanannya enak tetapi seperti biasa aku enggak boleh makan banyak-banyak. Jamuan ini tertutup untuk staf sahaja. Tidak sebagaimana biasa tahun-tahun yang sebelumnya jamuan raya menjadi hari untuk bertemu dengan penterjemah, jurubahasa, pelanggan dan pihak-pihak yang banyak berurusan dengan ITNM. Dalam makan-makan itu aku boleh melompong teringat Majlis Hari Raya Pertama yang diadakan di Hotel Pan Pacific...

No comments: