04 November, 2009

Kanvas Kehidupan - Nak Kahwin Rakan Internet

Lama tak jumpa dia. Hari itu aku dah tak mahu menunggu lama lagi. Aku mesti jumpa dia. Mungkin banyak cerita menarik darinya.

Seperti biasa lokasi perjumpaan petang itu tidak jauh dari pejabatnya. Dan petang itu dia tiba lewat sedikit kerana menyelesaikan tugas yang muncul tiba-tiba. Aku mengelak soalan mengenai kerjayanya kerana dia selalu kelihatan bosan untuk menjawabnya.

Lalu aku mengaju soalan yang dia selalu tertawa sambil menjawabnya. Iaitu mengenai mengenai jodoh. Sudahkah dia menemui teman istimewa? Memang benar dia memulakan dengan senyuman dan kemudian menceritakan dia sudah menemui teman istimewanya. Dia akan berkahwin tidak lama lagi, berhenti kerja, balik ke kampung halamannya dan memulakan kerjaya baru.

Aku hilang kata-kata seketika. Sepantas itu aku akan kehilangan kawan. Lalu keinginan untuk mengetahui bagaimana ianya terjadi dengan begitu pantas seperti dia menemui seorang hartawan! Lalu dia menceritakan perkenalan dengan pemuda ilusi di alam siber.

Kisah seorang pemuda dari luar negara yang sangat sabar menunggu itu dibongkarkan olehnya satu persatu. Sangat baik jalan ceritanya. Pemuda itu sanggup meninggalkan pekerjaan dan berhijrah ke Malaysia. Menukar agamanya dan sekaligus hidup bersama memulakan yang segala-galanya baru di sini.
Apa yang membuatkan aku terbeliak mata apabila dia menceritakan perihal lelaki itu yang sudah menghitung-hitung berapa banyak wang yang harus dibawanya ke sini untuk majlis perkahwinan, membeli rumah mewah di sini dan memulakan perniagaan baru. Lalu teman itu termangu-mangu memikirkan dan bertanyakan pendapatku perniagaan apa yang sesuai.

Apa yang lebih memeranjatkan cerita teman itu ialah pelan asal lelaki luar negara itu ialah pada penghujung tahun ia akan datang ke Malaysia membawa cerita barunya itu kini diubah ke minggu hadapan kerana ia dapat membereskan masalahnya lebih awal dari yang dirancangkan.

Episod pertama itu tamat kerana masa yang bergerak terlalu pantas dan malam datang tanpa diundang. Aku tidak sabar menunggu episod kedua drama siber yang terhenti tanpa iklan itu.

No comments: