24 December, 2010

Novel Lembayung Cinta

Dato' Abdul Ghafar Mahmud, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia menyampaikan hadiah kepada para pemenang. Baju Batik yang aku pakai itu ITNM bagi - RM180.00- Gaya Warisan.

Alhamdulillah semuanya selamat sempurna selesai walaupun di awal pagi semalam aku menerima berita kurang baik dari teman yang telah berjanji untuk hadir sama ke majlis ini tetapi membatalkan janjinya di saat-saat akhir kerana ada urusan di luar Kuala Lumpur. Teman tidak mahu menghampakanku dan menggantikan orang lain tetapi aku kurang selesa kerana aku juga mengenali dan memaklumi kondisi penggantinya itu.

Hari semalam jadualku terlalu padat kerana aku mempunyai acara di DBP pada sebelah pagi manakala sebelah petang adalah acara yang sangat bermakna buat diriku sendiri. Aku cuma tenang menerima semua yang hadir secara tiba-tiba dan aku memikirkan tentang rahmat yang ada di sebalik ini.

Aku menelefon seorang lagi teman lain yang juga berminat untuk hadir pada majlis itu. Namun jawapannya tidak menyebelahi diriku. Temanku sibuk untuk hari semalam. Aku melewati bilik kawalan di apartmentku ketika meneruskan perjalanan ke DBP dan aku melihat anak remaja tetangga ramai melepak di situ lalu aku melakukan percubaan menculik salah seorang dari mereka untuk hadir-bertujuan tidak lain cuma untuk menjadi juru rakam peristiwa yang penting buatku pada petang semalam. Rugi kalau berlalu begitu sahaja. Ia mungkin sekali seumur hidupku! Tak akan ada lagi selepas ini.
Aku ingat cuma dapat RM500.00 tapi rupanya lebih dari itu. Alhamdulilah terima kasih panel juri, MBBY dan Pelangibooks.

Salah seorang dari mereka aku sasarkan dan tentulah yang aku nampak berkaliber untuk melakukan tugas itu. Perbualan berlangsung selama lebih kurang 3 minit dengan memperkenalkan diriku dan masalah yang aku hadapi serta tujuanku yang aku sangat harap-harapkan darinya. Alhamdulillah, adik yang memperkenalkan dirinya sebagai Danial itu bersetuju.


Semua pemenang (kecuali seorang pemenang dari Sarawak yang tidak hadir)bersama panel juri.

Lalu aku menetapkan jam 1.00 ptg sebagai waktu untuk aku untuk menjemputnya di tempat itu. Tanpa banyak soal dia bersetuju dan aku merakamkan no telefon bimbitnya untuk memudahkan urusan.

Pagi itu ketika acara penyampaian Hadiah Pertandingan Menterjemah Cerpen Mahua IPT Malaysia berlangsung di DBP dan hampir melabuhkan kesudahannya hatiku semakin gelisah. Bimbang dengan segala macam kemungkinan yang akan berlaku. Ye lah aku tak kenalpun Si Danial tu mahu ke dia menolongku? Lalu aku berfikir positif sahaja dan mendoakan yang baik-baik. Aku melangkah awal keluar dari majlis itu untuk menelefon Danial dan memberi signal satu jam dari waktu itu akan sampai di tempat yang dijanjikan.

Danial mengangkat telefon dan memberitahu dia sedang berada di Hospital menemankan kawannya yang menerima rawatan di situ. Aduhai! Sempatkah dia balik ke apartmentnya? Itulah soalan yang bermain di mindaku. Bagaimana kalau rawatan itu memakan masa yang panjang sehingga Danial membatalkan janjinya. Aku cuba bertenang lagi. Yang aku fikirkan jika Allah mengizinkan semuanya akan jadi.

Perjalanan pulangku ke apartment untuk menjemput Danial menjadi semakin menyesakkan dadaku apabila aku terperangkap dalam kesesakan jalanraya di MRR2. Adakalanya aliran jalanraya itu tidak bergerak untuk 5 minit. Aku kelewatan 15 minit dari waktu yang aku sendiri tetapkan. Tiba di apartment aku menelefon Danial -dia masih dalam perjalanan dari Hospital! Aduh. Jam menunjukkan 1.15 petang sedangkan aku dikehendaki melaporkan diri pada jam 2.30 petang. Aku nekad jika Danial tidak tiba sehingga jam 1.30 petang aku akan ke PWTC- lokasi majlis tanpa dirinya. Tak di rakamkan pun tak apalah jika itu sudah takdir.

Dalam waktu menunggu itu aku tidak henti-henti menelefon Danial untuk mengetahui lokasinya. Alhamdulillah jam 1.30 ptg dia tiba dan kami sepantas kilat menuju ke PWTC dan aku melewati peristiwa itu dengan nafas lega. Tak sangka di situ dapat jumpa kawan-kawan lama dari DBP Nan dan juga Sdr. Uthaya Sankar dan paling tidak di duga En Razin Pengurus Jabatan Korporat ITNM yang juga turut hadir memberikan ucapan tahnaih! Terima kasih. Terima Kasih juga Danial.

Jam 5.30 petang di kawasan pakir kereta Hentian Putra hari itu ketika selesai menghadiri majlis yang membuatkan aku senyum sepanjang hari. Jantungku aku berdebar kencang apabila aku menyedari ada percubaan menceroboh keretaku. Kunci pintu kereta rupanya sudah diumpil!

Novel Lembayung Cinta. RM15.90 Sem/RM16.90 Sabah Serawak
ISBN:978-967-5671-21-0

No comments: