29 December, 2010

Pening kerana Security Shield

Ketika hati berkobar-kobar merangka draf untuk novel humor terbaru, komputer di rumah buat hal. Tekan sahaja sebarang applikasi muncul notis Security Shield kecuali explorer atau Mozilla. Sah komputerku sudah diserang virus. Aku ni bukan pandai sangat nak betulkan komputer. Macam mana virus itu boleh masuk aku pun tak faham. Tapi menyedari bahawa komputer ini terletak dalam bilik tamu dan siapa sahaja bebas menggunakanny ketika menjadi tamu, aku menerima sahaja apa yang terjadi dengan reda. Tetapi kenapa di waktu ini? Ketika idea datang dengan lebat sekali? Itulah ujian namanya.

Seperti biasa aku menelefon doktornya iaitu adikku yang memang pakar dengan komputer dan itu memang tugas rasminya di pejabat. Aku sebutkan nama virus itu-nyata dia tidak pernah mendengarnya. Lalu menasihatiku supaya mencari di google bagaimana cara untuk menghapuskannya. Pada awalnya aku mendapat panduan dalam laman sesdawang secara bertulis tanpa bantuan visual. Banyak rupanya panduan-panduan itu. Tetapi yang kurang enak ialah kebanyakan panduan itu dalam bahasa Inggeris. Aduhai.

Akhirnya aku mendapat idea untuk mendapatkan panduan itu dalam bentuk visual sepenuhnya dan youtube menjadi pilihanku. Memang di situ juga terdapat berpuluh-puluh penerangan dan tata cara menghapuskan virus yang dimuatturun oleh virus trojan dengan tujuan untuk menjual produk dan juga menyalin nombor debit kad pengguna yang terpedaya. Awas anda di luar sana jangan mudah terpedaya mengikut langkah-langkah yang dinasihati dalam perangkap virus Security Shiled.

Di sini saya ingin berkongsi cara jika anda menghadapi masalah berkaitan virus yang menyerang komputer anda. Jangan panik berfikir dengan tenang. InsyaAllah jalan penyelesaianya ada. Cari di google apa virus yang menyerangnya dan selepas itu gunakan youtube untuk mendapatkan panduan secara visual langkah demi langkah menghapuskannya. Hasilnya anda akan merasai dirinya sangat bernilai!

No comments: