06 December, 2009

Cerita Perjalanan Pulang Yang Panjang Anak Kelantan





Rakaman perjalanan yang 'amat biasa' ketika Anak Kelantan pulang melalui jalan Gua Musang, kabus awal lagi, naik dan turun bukit, jalan satu lorong, dan adegan bas atau kenderaan berat berlenggang atau makan angin.

Sesungguhnya anak-anak Kelantan di perantauan bergadai nyawa yang risiko kemalangannya lebih besar dari anak-anak negeri lain untuk pulang berhari raya setiap tahun. Aku sendiri sudah lebih 20 tahun melalui perjalanan ulang alik dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur tanpa jemu kerana faktor ikatan persaudaraan dan sememangnya tanah tumpah darahku di situ.

Mengembara ke Ibukota menyumbangkan keringat tenaga dan idea untuk membangunkan dan memajukan Kuala Lumpur. Bukan aku seorang malah berpuluh ribu orang anak Kelantan yang senasib dengan aku. Tidak pernah kesal dilahirkan di Kelantan dan menjadi anak jati Kelantan.

Ketika tiba musim perayaan aku bersama puluhan ribu anak Kelantan akan berduyun-duyun menyesakkan jalan raya menuju ke Kelantan melalui Lebuhraya Karak sehingga Bentong dan selepas itu kami sudah tahu azab yang kami akan terima apabila kenderaan melalui jalan-jalan kampung sehingga tiba di bandar Gua Musang ( aku kurang senang menyebut namanya kerana mungkin lebih enak di dengar Lu Musang..haha).
Tiada kawasan rehat yang sempurna untuk merehatkan badan atau mata, apalagi untuk membuatkan sekecil reda dari tangisan kerana seharian terkurung dalam kenderaan, begitu juga tiada tempat yang sempurna untuk mengisi perut atau melepaskan hajat sebagaimana yang terdapat di lebuh raya PLUS apabila perjalanan melepasi Kuala Lipis hingga ke Gua Musang.

Kesesakan biasa sudah pasti akan melengahkan masa perjalanan belum ditambah dengan keadaan cuaca buruk seperti hujan atau banjir. Pernah Perjalanan aku bersama teman-teman serta adik-adik mencatat masa 21 jam untuk sampai kerana hujan renyai sepanjang perjalanan dan banjir di beberapa tempat.

Tahun ini perjalanan pulang untuk Raya Aidiladha mengambil masa 12 jam apabila perjalanan jam 6.30 pagi berjaya di tamatkan pada jam 6.30 petang. Nasib baik kereta temanku itu auto kalau manual rasanya hari raya aidiladha kami anak-anak Kelantan akan berjalan dalam keadaan tempang!

Sampai bila anak-anak Kelantan di perantauan akan menanggung keadaan ini. Akupun dah tak lagi mengundi di Kelantan sejak sekian lama. Begitu juga dengan rakan-rakan yang lama bekerja di Kuala Lumpur.

Agaknya ibubapa yang tinggal ke Kelantan sedih dan menjadi dendam apabila mendengar rintihan keperitan anak-anak yang pulang beraya. Dendam itu mungkin lebih kuat bagi yang telah kehilangan anak-anak yang terkorban dalam nahas jalanraya dan membalas semuanya dalam pilihanraya.

Kita mungkin boleh mendapatkan apa yang kita cita-citakan dan mengubah sesuatu jika kita mengubah paradigma berfikir dengan cara memberi yang baik untuk mendapat yang baik dan kita hajatkan! Tidak kah kita terfikir?

No comments: