11 February, 2009

Kanvas Kehidupan - Cinta Monyet

Pernah anda melihat monyet bercinta? Barangkali sukar kerana haiwan sukar dilihat ekspresinya. Tetapi jika ditanya pernah mengalami cinta monyet? Mungkin semua orang pernah melaluinya. Cinta monyet dilabelkan kepada anak-anak yang terlalu muda yang dilamun perasaan cinta. Ah, anda sendiri pernah melaluinya bukan?

Tidak ada yang luar biasa yang saya ingin paparkan di sini sekadar coretan yang saya korek dari teman. Saya memujuknya untuk bercerita tentang cinta pertamanya. Iaitu perasaan cinta yang pertamanya. Saya namakan dia sebagai X sahaja. Kata X perasaan cinta itu sangat suci. Dan manusia memang dilahirkan dengan perasaan cinta. Tanpa cinta tidak akan ada kehidupan yang berterusan. Kita semua dilahirkan kerana cinta orang tua kita. Kita hidup di dunia ini pun kerana cinta Allah kepada kita.

Saya memujuknya lagi untuk bercerita. Sebab kita memang seronok untuk mendengar cerita orang. Tetapi saya sudah memberitahunya awal-awal untuk berkongsi dengan pengunjung di blog enche. Akhirnya dia berkata "ok lah benda lama dan dah lepas." Cinta pertamanya bermula di usianya 13 tahun. Sewaktu di bangku sekolah dengan rakan sekelas.

Sebelum berkenalan di sekolah katanya dia pernah berjumpa dengan teman lelaki yang dia ingin saya kenalinya sebagai Saiful (bukan nama sebenar). Orangnya memang hensem meletup. "Perfect" dan pintar pula. Saiful ini anak guru besar tetapi di sekolah lain.

Waktu persekolah di tingkatan satu itu ialah pada waktu petang. Jadi X akan hadir awal untuk berjumpa dengan Saiful walaupun dia akan bersama di dalam kelas hari itu tetapi berjumpa dan berbual sementara menunggu waktu persekolahan bermula amat bermakna bagi dirinya.

Saya bertanya lagi apa yang paling seronok bila berjumpa. Kata X menatap wajahnya yang sangat sempurna dan menjadi kegilaan ramai rakan-rakan wanitanya yang lain. Katanya dia bernasib baik kerana Saiful suka dan jatuh cinta padanya.

"Pernah dating dengannya diluar waktu persekolahan?" saya bertanya. dia mengeleng kerana katanya takut dengan ibu bapanya. Begitulah orang dulu-dulu yang takut dan taat dengan ibu bapa. Saya bertanya lagi apa yang paling dia tidak boleh lupa dengan Saiful. Dia termenung mengingatkannya semula.

"Oh, ada." Waktu pulang dari sekolah dia bergurau dengan Saiful sehingga teman lelakinya marah lalu mencubitnya di lengan dan kesan dari cubitan itulah yang dilihat X hari-hari dan dia sentiasa senyum bila melihat kesan cubitan itu sehinggalah kesannya hilang dua tiga hari selepas itu.

"Di mana Saiful sekarang? Dia mengeleng-ngeleng kepala sambil memandang kepada saya. Katanya cinta kepada saiful cuma sekejap sahaja kerana Saiful bertukar sekolah. Berhari-hari dia menangis mengingatkan Saiful yang telah 'pergi' darinya. Saiful ada meghantar surat kepadanya dan sekeping gambar foto dirinya tetapi di telah memulangkan semula kepada Saiful kerana marah dengan tindakan Saiful bertukar sekolah.

Saya bertanya lagi kenapa Saiful bertukar sekolah. Saiful takut dengan seorang guru yang garang di sekolah itu!

Jika anda terimbas kisah cinta monyet anda silalah kirimkan dan kita kongsi di sini. Ia akan membuatkan jiwa anda segar semula.

No comments: