24 February, 2009

Upin dan Ipin di GSC Pavillion




Gambar paling atas kiri: Pengarah Urusan ITNM En. Khair dan Pengarah Geng Mohd Nizam, gambar sebelah empunya suara Upin & Ipin. Gambar bawah kiri: Liyana staf Unit Terjemahan ITNM (Juga suaranya ada potensi untuk filem animasi-auw jangan marah Liyana) dan gambar kanan: Pengurus Kanan Jabatan Korporat ITNM En. Razin dan Penaja- Terima Kasih.

Sabtu yang lepas (21 Februari 2009) Pawagam GSC Pavillion jam 3.00 petang dipenuhi dengan lebih dari 70 orang kerabat staf ITNM. Rasanya itulah saat yang paling menyeronokkan kerana dah lama tak tengok wayang dalam kumpulan yang besar dan kumpulan itu teramatlah besarnya. Dah macam ITNM buat hari keluarga kat situ pula.

Maskot Upin dan Ipin tak berhenti-henti diajak orang untuk bergambar. Macam manalah rupa tuan punya badan agaknya kerana keadaan di situ memang sesak dengan orang. Bagi yang datang hari itu memang bertuah kerana anda bukan sahaja dapat melihat maskot Upin dan Ipin tetapi jua tenaga yang menyumbangkan suara untuk watak-watak animasi di dalam cerita itu turut muncul untuk beramah mesra dengan peminat.

Yang terlebih istimewa apabila saya diperkenalkan dengan tenaga produksi Les Copaque dan pengarah untuk filem animasi tersebut- Mohd Nizam.

Syabas untuk anak tempatan yang memberi ilusi baru kepada filem animasi yang sebelum ini kurang bermaya dan dihasilkan dengan berhati-hati. Geng dilihat mampu untuk bertahan lebih lama di pawagam dengan keunikan ceritanya. Ia adalah wajah yang boleh mewakili Malaysia ke peringkat antarabangsa.

Cuma saya agak kasihan dengan setengah kanak-kanak di dalam pawagam yang tidak boleh lekang dari ibubapa mereka ketika babak-babak seram di dalam gua dan hutan itu. Jika diselitkan dengan banyak unsur-unsur lucu pada babak itu ia mungkin akan meredakan rasa takut kanak-kanak yang menontonnya. Dan pasti akan mengajak mereka menontonnya beberapa kali lagi.
Cerita ini pastinya akan bersambung kerana kesudahannya memungkinkan tanggapan saya. Dan saya pasti akan menunggu sambungan filem itu nanti.

No comments: