02 February, 2009

Pandu Cermat Jiwa Yang Lain-lain Turut Selamat!

2 Februari 2009


Setiap masa akan ada saja kemalangan berlaku jika kita tidak berhati-hati atau melanggar peraturan. Peraturan dibuat untuk mewujudkan keselamatan kepada semua. Peraturan dibuat berdasarkan kajian atau pengalaman kejadian sebelumnya.

Malang sekali jika ada di antara kita merasa peraturan hanya untuk orang lain. Peraturan perlu dipatuhi jika ada orang yang mengawasinya. Atau peraturan adalah untuk orang-orang yang tidak cekap sahaja!

Saya tidak ingin mengatakan kereta yang terlibat ini (di dalam gambar) bersalah atau tidak mengikut peraturan kerana sayapun tidak pasti bagaimana kejadian ini bermula. Ketika melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) semalam lebih kurang jam 3.34 petang saya dan rakan telah merempuhi kesesakan jalan raya yang baharu sahaja bermula. Kami mendengar siren bomba dan semua kereta yang bergerak perlahan memberikan laluan.

Telahan kami benar mengatakan bomba menuju misi menyelamatkan kemalangan ngeri di hadapan kami. Dan ada di antara kami tidak mahu memandang langsung ke arah tempat kejadian kerana membayangkan kemalangan itu sangat dahsyat.

Saya yang memang bersedia dengan kamera telefon terus merakamkan gambar yang sangat eksklusif ini untuk anda. Berbagai andaian boleh kita buat melalui gambar ini. tetapi yang pasti senantiasa 'berhati-hatilah di jalanraya- pandu cermat jiwa selamat'.

Jika pemandunya membuat temujanji dengan seseorang dan anda adalah orang itu apa perasaan anda menerima berita itu dan apa nasihat anda kepadanya jika anda tahu ianya akan berlaku?

No comments: