07 February, 2009

Senyum - Gila

Gila, hilang akal, mereng, tiga suku itulah gelaran yang diberikan kepada orang yang sudah tidak siuman. Kita harus bersyukur kerana Allah masih memberikan kita kewarasan akal untuk berfikir. Bagaimanapun kita sebenarnya tidak tahu apa yang orang gila nampak dalam dunianya sehingga mereka boleh berbicara sendirian atau melakukan sesuatu yang aneh-aneh.

Orang gila pun pandai mengenakan kita. Seperti suatu cerita orang gila di hospital pesakit jiwa yang sedang memancing di dalam baldi lalu seorang pelawat tersenyum lalu menyoal "Hai banyak ke dapat Ikan?". Lalu dia berkata kembali "Gila ke. dalam baldi mana ada ikan!"

Apa yang ingin saya ceritakan ialah cerita orang gila yang masuk ke dalam sebuah salun rambut. Saya mengalami sendiri peristiwa itu. Saya melihat seorang gila masuk ke dalam salun, meluru ke tempat gunting yang disimpan. Kami yang berada di dalam salun panik tetapi tuan kedai menenangkan kami dan tidak bertindak menghalau orang gila tersebut sebaliknya membiarkan sahaja tindakannya.

Tuan kedai:
Kita tengok je apa dia nak buat
Saya : Selalu ke dia masuk ke sini?
Dia mengangguk
Saya: Dia buat apa selalunya?
Tuan kedai: Dia cuma nak potong sendiri rambutnya.

Selepas itu tuan kedai itu berkata kepada orang gila yang baru memotong rambutnya sendiri.
Tuan kedai: Okay dah cantik dah boleh keluar sekarang.

Orang gila itu melibas-libas tangan membuang rambut yang melekat di baju dan berjalan keluar.
Kami yang ada di dalam salun itu menarik nafas lega dan senyum sesama sendiri.
Tuan kedai: Orang gila pun tau nak cantik!

No comments: