28 February, 2009

Kanvas Kehidupan - Alangkah sukarnya hidup.

Sukarnya hidup jika penyakit itu benar-benar menjadi milikku. Itulah yang aku rasakan setelah melalui hidup selama seminggu ini dengan mengelakkan makanan yang mengandungi kolestral dan gula. Aku terpaksa menghadapi keduanya sekaligus.

Mungkin blog ini menjadi tempat yang sesuai aku berkongsi selain dengan rakan-rakan di sekelilingku setiap hari. Sebaik mendapat keputusan kolestral dan gula yang agak tinggi di dalam darahku aku seperti tidak keruan.

Walaupun doktor telah memberi tips secara kasar apa yang perlu aku elakkan dan apa yang perlu aku ambil setiap hari tetapi realiti apabila berhadapan dengan saat makan memang membuatkan aku bingung dan seperti tiada tempat untuk bertanya.

Rakan-rakan yang telah mengalami keadaan demikian dan juga internet menjadi rujukan utama selain buku-buku ubat-ubatan dari herba yang aku jumpa. Hari pertama aku cuba mengelakkan dari menyentuh nasi dan aku mencari hidangan berasakan sup sahaja sehingga aku menggigil kerana kelaparan. Minuman bergula juga aku telah elakkan selain buah-buahan manis dan masam. Begitu juga makanan yang berminyak dan digoreng.

Lama-lama aku sudah merasakan semua nikmat makanku seperti sudah ditarik balik. Siapa yang menyiksa aku sebenarnya? Tiada orang lain dan bukan juga tuhan. Kesilapan memahami teknik atau tatacara itulah sebenarnya yang menyiksakan. Aku teringat kembali kata doktor bukan langsung tidak mengambil tetapi mengurangkan pengambilannya.

Jika aku minum minuman manis 3 kali sehari sebelum ini aku perlu mengambilnya sekali sehari sahaja. Begitu juga dengan nasi jika 2 kali sehari kurangkan kepada sekali sehari sahaja dan kurangkan kuantitinya di samping menambahkan sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya serat seperti jagung. Oat juga dipercayai makanan terbaik dalam usaha mengurangkan kolestral dan gula.

Di masa yang sama rakan-rakan seperti memberikan sokongan moral dengan memberi pelbagai uncang herba minuman yang dipercayai dapat membantu mengurangkan kandungan gula dan kolestral di dalam darah temasuklah sejenis buah herba dari hutan yang sangat pahit rasanya untuk diminum. Anda akan dapat melihat gambarnya seperti di bawah. (Maaf tak tahu namanya kata rakan yang memberi.)

Semalam juga aku mendapat emel dari Farhana. Seperti tahu-tahu sahaja Nana dengan keadaan ku. Ianya sangat berguna sekali. Sdr. Yihada telah menyiarkan di dalam blognya dan tekan di sini untuk membacanya. Saya akan menyiarkan emel itu di post yang lain insyaAllah.

2 comments:

poison ivy said...

en.lah..
minum teh mascat dr sherb..mmg elok utk mengurangkan kolesterol..

rokiah said...

che lah,
ada perubahan selepas mengamalkannya tak? kalau berkesan, nanti i balik KL tak lama lagi u bagi i try ya !