14 December, 2008

Hari Raya Aidiladha 2008

Lembu ini menanti saat sakaratulmaut. Kulihat dia terkencing beberapa kali...kasihan dia

10 Zulhijjah bersamaan 8 Disember 2008 adalah Hari Raya Aidiladha. Sudah lama rasanya tak berhari raya di kampung halaman. Memang sudah tak ada rezeki.Namun tahun ini dan tahun lepas aku berkesempatan untuk pulang itulah sejak 7 tahun tidak dapat pulang. Kali ini berkesempatan pula untuk menyertai korban di Masjid Telipot. Sebuah masjid tidak jauh dari rumahku di jajahan Kota Bharu.

Beberapa minggu sebelum menjelang Aidiladha adindaku Sal telah menelefon menanyakan jika aku ingin Korban. Katanya lembu seekor itu nak diambil dan nak pelawa adik beradik menyertainya. Alhamdulillah hasrat tercapai. Ia di buat atas nama Haji Razali Abdul Rahim! Begitulah nama yang disebut pihak urusetia dengan menggunakan pembesar suara. Em.. cepat naik haji dengan korban seekor lembu sahaja. Mudah-mudahan.

Pada hari raya pertama sahaja ada 16 ekor lembu yang telah tumbang di sembelih dalam ibadah korban itu. Apa yang menarik ialah pasukan-pasukan yang bersedia untuk melapah lembu selepas ia di sembelih. Semuanya dengan semangat gotong royong. Kalau tak silap satu pasukan ada 5 orang.
Setelah mendapat bahagian masing-masing aku cuba membahagi daging itu kepada saudara maraku. Rupanya satu bahagian itu taklah sebanyak manapun mungkin tahun hadapan kena korban seekor lembu. Kalau seekor lembu pun tak cukup aku kena cari Dinasour pula. Baru dapat agih satu kampung.


No comments: