03 December, 2008

Malam Kenangan Usman Awang




Sabtu lepas (29 November) bertempat di Hotel Federal Jalan Bukit Bintang telah berlangsung sambutan Malam Kenangan Usman Awang memperingati pemergian Sasterawan Negara Allahyarham Usman Awang.

Majlis ini dianjurkan oleh Persatuan Persahabatan Malaysia & China (PPMC) dengan kerjasama UA Enterprise Sdn. Bhd dan penaja HAI-O. Melihatkan situasi tempat, penajaan dan kehadiran tetamu hati terdetik mengatakan bahawa Allahyarham sememangnya rapat dengan bangsa-bangsa lain sepanjang hidupnya.

Kalau tidak masakan sahabat-sahabat beliau sanggup bekerjasama mengadakan majlis untuk mengingati beliau sebagai tanda perhabatan yang terjalin erat suatu masa dahulu dalam hidupnya. Apakah hal ini masih dalam kehidupan individu lain hari ini? Kehidupan muhibbah yang diimpikan oleh banyak pemimpin negara baik yang telah tiada mahupun yang masih ada.

Kebanyakakan dari kita cuma bercita-cita mewujudkan keharmonian kehidupan yang muhibbah antara pelbagai bangsa tetapi Sasterawan Negara memperaktikkan cita-cita itu di dalam hidupnya dan persahabatan tulen itu terus mekar terjalin di antara sahabat-sahabat Allahyarham dengan anak-anaknya walaupun Allahyarham telah tiada.

Majlis telah diserikan oleh persembahanan daripada sahabat-sahabat Usman Awang, Sasterawan yang lain seperti Dr. Lim Swee Tim,, Nian Hang, Prof Hashim Yaakob, Dato Baharuddin Musa, Prof Rahman Shaari, , Selina Sai Fa, Sutung Umar,Saad Zahari Dato Noor Azam, Encik Mat Nordin dan juga artis Uji Rashid serta Cico Harahap.

No comments: