01 December, 2008

Saat Bulan Tersenyum Padaku

Bulan madu di awan biru..
tiada yang mengganggu,
bulan madu di atas pelangi,
hanya kita berdua

Kata Amy Search

Bulan sabit yang jatuh di pelataran
Bintang redup tanpa cahaya gemintang

Pula kata Mendiang Broery

Malam bulan dipagar bintang
Makin indah jika dipandang
Bagai gadis beri senyuman
Pada bujang idaman

Lain pula kata Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Tetapi itulah bulan yang menjadi Ilham M. Nasir untuk lagu Fantasia Bulan Madu, Broery Marantika dan P. Ramlee. Mereka berkata tentang bulan yang satu itu. Bulan itu telah wujud beratus malah beribu tahun.

Bulan bukan sahaja menjadi ilham untuk lagu malah untuk filem dan drama seperti Tentang bulan (2006) Arahan Ahmad Idham. Dengan pelakon Nik Adruce, Fatin Nur Afifah, Mohd. Addy Ashraf. Dan juga drama Gadis dari Bulan di astro. Orang putih juga ada yang tengah bikin filem judul 'New Moon' (Ha nak tau kenalah search sendiri).

Kepentingan bulan pada manusia dan agama. Umat Islam nak berpuasa kena lihat anak bulan hendak berhari raya juga mesti lihat bulan. Orang Cina ada kuih Bulan. Semua orang suka bila hujung bulan...hehehe. Dan orang tak suka bila tengah bulan. Huhuhu

Bulan yang satu yang kita lihat sekarang pernah terbelah dua dan bercantum semula kerana menjadi mukjizat Nabi. Malah itu tidak cukup untuk menarik manusia untuk beriman dengan agama yang Nabi bawakan.

Manusia berkejar-kejar pergi ke bulan. Malah kemajuan teknologi negara diukur hanya dengan kejayaan bila sampai ke bulan. Angkasawan negara Dr. Sheikh Muszaphar belum sampai ke bulan tetapi telah mahsyur seantero Malaya.

(Penatnya aku membebel belum sampai-sampai juga) Sebenarnya aku nak beritahu tadi (malam) lebih kurang jam 9.00 malam aku mendapat panggilan telefon dari Suhaimi. Menyuruh aku mendongak ke langit melihat bulan. Aku hampir terperanjat kerana melihat bulan sedang tersenyum. Itulah pertama kali melihat bulan sabit melintang dan ada dua bintang di kiri dan kanan di atasnya perisis wajah malam yang sangat ceria. Kamera telefon bimbit hanya dapat merakam setakat itu sahaja visualnya

Waktu itu aku memang berada di bawah cahaya bulan sedang 'packing' 100 buah buku Malaysian Standard Method of Measurement for Civil Engineer Work yang dipesan adindaku dari Kelantan. Kasihan dengan budak-budak Politeknik di Kota Bharu yang akan mengambil peperiksaan selepas Hari Raya Haji ini.

Mudah-mudahan buku yang akan aku kirimkan esok dengan bas itu akan terselamat dari banjir yang kini sedang ghairah mengunjungi Kelantan. Warga Kelantan hati-hatilah dengan banjir melanda. Malah pesanan ini untuk semua negeri-negeri yang dilanda banjir juga.

Mie terima kasih untuk sapaan di malam hari.

Selamat Malam Bandung, Jawa Barat, Jakarta Raya, Pekan Baru, Riau, Semarang, Santa Clara, Carlifornia, Puchong, Bandar Penggaram, Petaling Jaya,, Rawang, Kota Kinabalu, Terengganu, Doha, Ad Dawhah, Kelang, Pantai, Indonesia, Brunei, Singapura dan Butterworth.

1 comment:

dIela said...

igt lg mlm 2..msa tu kat pdg sasar..mmg cntik..buln n bntg mmbntuk wjah senyumn..msa tu sgl kmrahan n kkecewaan seakn trubt..subhanaAllah..Maha Suci Allah yg mnjdikn serta mematikn