25 December, 2008

Selamat Hari Krismas

Suasana di sini (Victoria Park) menjelang malam sunyi dan dingin sekali. Siangnya kelihatan ramai di antara mereka mengambil kesempatan membuat persiapan membeli belah untuk saat-saat yang terakhir. Kerana itu di sana sini kelihatan mereka yang ditemui membawa barang bersama dengan kertas pembungkus hadiah. Pasaraya banyak membuat tawaran potongan istimewa sama keadaannya menjelang Hari Raya di Malaysia.

Teman memberitahu suasana sibuk membeli belah pada tahun ini tidak sehebat tahun-tahun sebelumnya, mungkin kerana suasana ekonomi yang semakin suram. Pada sebelah petang dan malam kenderaan sudah jarang berada di jalan raya kerana kebanyakan mereka sudah 'pulang ke kampung' untuk bersama keluarga-mereka harus makan tengah hari bersama hari ini.

Buat pertama kali juga aku bersama teman menjejakkan kaki ke dalam sebuah gereja St George' Cathedral untuk melihat persiapan mereka untuk menerima kehadiran tetamu di pagi Krismas. Setiap penjuru sudah siap dengan jambangan bunga segar seolah-olah upacara 'agama' mereka akan bermula beberapa minit lagi.

Akhir kata aku mengucapkan Selamat Hari Natal kepada semua penganut agama Kristian walau di mana sahaja mereka berada.

No comments: