12 December, 2008

Itulah Aku, Uji Rashid dan Kenangan

Lama betul aku menyimpan post ini. Post ini di tulis Julai lalu. Tak sampai hati nak siarkan. Ntah nape. Pengalaman aku di pentas dan kesempatan bergambar dengan penyanyi pojaan hatiku. Siapa lagi kalau bukan Uji Rashid yang datang bersama anaknya Cico ke ITNM pada Malam sebutir Bintang dalam Kenangan dulu.

Aku sudah seringkali melihat kelibatnya di luar selain di kaca tv dan dulu di layar perak. Ketika itu di pementasan teater di Panggung Eksperimen Kompleks Budaya Negara (KBN) sekarang ASWARA dan sekarang KBN berubah menjadi Panggung Negara yang terletak di sebelah Tasik Titiwangsa. Dahulu pun aku sempat bergambar dengannya.

Aku sudah melupakan episod gambar itu kerana sekarang sudah ada kamera digital. Aku menjadi seronok bila nampak kelibat Uji Rashid . Aku suka suara dia masa Cico belum wujud lagi. Suaranya lemak merdu memang tak ada penyanyi dulu atau sekarang yang kategori suara macam dia. Cuma dia kadang-kadang bila nyanyi live agak terkucil sedikit.

Ketika awal kemunculannya dia duet dengan D.J.Dave lagu yang aku suka dia dengan Dave ialah rintihan rasa yang dipopularkan kini oleh Nurul dan Ajai kemudian solo lepas itu dengan Hail Amir. Masa dengan Hail Amir banyak lagu yang aku suka - tak terkira diantaranya Hujan, Sikit kasi banyak Mintak, Gelora, Menunggu nasi minyak dan banyak lagi.

Apapun bentuk nyanyian berduet atau solo ke aku tetap suka suara dia. Entahlah dalam diriku ini dah banyak melekat lagu-lagu bila nampak Uji Rashid dalam hatiku terus menyanyikan lagu dia...

Untuk Dia yang Tersayang

Hari minggu yang lalu
Dia berkunjung ke rumah ku
Telah lama tak jumpa
Kini dapat bertemu semula
Aku rasa gembira
Dia datang membawa berita
Lamaran akan tiba
Ku nantikan
Untuk dia yang tersayang
Ku berikan kasih mesra
Ikatan pertunangan …..

Begitulah hidupnya nyanyian Uji Rashid dalam diriku. Dia tu popular macam Siti Nurhaliza sekarang. Lalu ketika Malam Mengenang sebutir Bintang Julai lalu, rakan-rakan sibuk mengambil gambar bersama Uji Rashid aku pun menumpang sekaki. Sambil aku bisikkan kepadanya



“Kak Uji saya ni peminat lama Kak Uji ni..pose bagus-bagus ya” Kak uji tergelak besar rupanya lihatlah foto tu. Bila aku lihat gambar itu baru aku tahu kata-kata aku mencuit hati si Uji Rashid.

Sesudah itu aku memberi peluang kepada peminat-peminatnya yang lain pula bergambar. Kalau nak ikutkan banyak saja yang aku nak tanya kepadanya. Terbaharu dapat lihat Uji menyanyi bersama Cico anak tunggalnya di Hotel Federal di Malam Kenangan Usman Awang- 29 November 2008.

Rakan duet Uji Rashid iaitu Hail Amir aku selalu nampak di kawasan jalan Rejang dan Wangsa Maju.dan saat yang paling bermakna aku jumpa Hail amir ialah tiga tahun yang lalu (tahun 2005) ketika itu Hail jadi juri pertandingan nyanyian Karnival Keluarga 2005- Taman Setapak Jaya di Setapak Jaya dan aku menjadi Juara (Nyanyi lagu Salam Terakhir-Sudirman). Tapi masa tu tak terlintas lak nak bergambar dengan dia. Dia cuma salam dan mengucap tahniah kepadaku ketika menyampaikan hadiah kepadaku.

Di bawah adalah foto-foto kenangan masa aku ghairah masuk pertandingan. Imbas kembali kenanganku sewaktu menang dulu...bestnya masa tu Karnival Keluarga 2005 Setapak Jaya. Aku masuk pertandingan kerana dorongan kawan-kawan. Dalam pada itu ada juga kawan-kawan yang tidak suka. Biasalah kita tak boleh nak please semua orang. Asal tak ganggu hidup mereka sudah.
Sewaktu pertandingan berlangsung dalam beberapa peringkat rupa-rupanya aku menjadi perhatian makcik-makcik yang hadir. Setiap kali habis menyanyi MakCik menjerit memanggil aku. Acis, Acis! Itulah kali pertama nama gelaran aku telah bertukar. Hingga masa rehearsal ketika turun dari pentas salah seorang dari mereka telah memanggil aku dan meminta aku menyanyikan lagu Allahyarham Sudirman pada malam final kerana katanya suaraku mirip penyanyi pujaan mereka. Aku memenuhi permintaan mereka dan hasilnya tidak mengecewakan ku. Terima kasih Makcik-Makcik! Itu adalah secebis kenangan dari banyak lagi kenanagan lain.



Gambar 1: Pertandingan di Wangsa Maju. Gambar 2 menunggu keputusan saat aku menjadi juara.Di Sebelahku bapa kepada penyanyi Ezlyn tempat ke-3 dan kananku Sakinah pemenang tempat ke-2




Gambar 3: Aku dijemput oleh teman penghibur (Jimmy)menyanyi di Pentas PD. Gambar 4: Ditemani kawan-kawan



Gambar 5: Sesi Rehearsal sebelum malam pertandingan. Gambar 6: Final 'Salam Terakhir'



Gambar 7: Di pejabat memang tak lepas peluang. Gambar 8: Pertandingan di Galaxy Ampang.

1 comment:

Anonymous said...

uishhh artis ghuper nyer...bakat menyerlah...