26 December, 2008

Sejenak di London Court-Perth




London Court begitulah nama tempat yang sesuai untuk mereka yang bernama pelancong seperti aku. Daratlah aku. Kata teman tempat ni ramai dikunjungi pelancong dan memang benar hari ketiga di Perth aku sampai di sini. Kalau nak diibaratkan di Kuala Lumpur mungkin Jalan Tunku Abdul Rahman sesuai untuk diberi gambaran sebagai perbandingan. Tetapi di Perth kebersihan bandarnya lebih menyerlah. Itulah perbedaan sivik rakyat di tempat kita dengan penduduk pelbagai bangsa juga di sini.


Aku sempat singgah di sebuah kedai yang dinamakan Australian Shop menjual pelbagai cenderamata. Seorang gadis yang ramah mulutnya berbual dengan setiap pelanggan. Bertanyakan dari mana asal dan pelbagai soalan yang membuatkan anda terasa sangat dialu-alukan. Sebelum beredar dia sempat bertanyakan adakah aku berbahasa Melayu. Tentu sahaja jawabku ya. Lantas dia berkata "Selamat Datang". Terperanjat alang kepalang diriku dengan ucapan itu. Lalu bertanya kepadanya pernah datang ke Malaysia. dia berkata "Yes, Two times di Sabah" dan dia menambah akan datang lagi tahun depan. Tiket sudah ditempah.



Hari ini sempat ke Pantai Mandurah. 71 km dari tempat kediaman teman di Victoria Park.Kami bertolak dengan empat buah kereta semuanya orang Malaysia. Acaranya untuk menangkap ketam. Pantai 'sunyi' dari bangsa Mat Saleh kerana mereka sibuk bersama keluarga untuk makan tengah hari pada Hari Krismas. Walau bagaimanapun ada juga beberapa kumpulan Mat Saleh yang terlepas di sini dan ada di antaranya berpakaian Mary Clause. Memang lah pelik tetapi mungkin ia biasa bagi masyarakat di sini berpakaian sebegitu.

Kami 'parking' di bawah pokok yang di atasnya ada sekumpulan burung Kakaktua yang sedia untuk 'melepas' di atas tikar yang kami bentang. Dua kali berpindah dua kali juga dia mengikut kami. dan kali ketiga kumpulan Kakaktua sudah tidak berdaya lagi mengejar kami. Misi menangkap ketam dimulakan dan akhirnya hanya dua ekor ketam berjaya ditangkap dalam pusiangan pertama. Sebenarnya jumlah tangkapan lebih dari itu tetapi pihak berkuasa di sini begitu mengambil berat mengawal agar ketam dewasa sahaja ditangkap maka ketam-ketam kecil yang tidak mencapai ukuran terpaksa dilepaskan.

Pusingan kedua beberapa ekor lagi berjaya ditangkap. Kata teman masanya tidak sesuai sebab itu jumlah ketam berkurangan. Walau apapun pengalaman 'melihat' mereka menangkap (sebenarnya menangguk) sangat luar biasa. Keadaan pantai sangat cetek tetapi berbatu-batu memerlukan mereka memakai kasut kerana bimbang terpijak ketam atau disengat binatang berbisa.

No comments: