12 December, 2008

Kanvas Kehidupan - Emak Rindu

Aku terima panggilan telefon. Dari teman. Yang jaga Mak dia. Dia mahu mencurah rasa. Aku tahu dia perlukan seseorang untuk bercerita. Aku dengar dia cerita. Bukan cerita pasal aku. Bukan cerita pasal dia. Tapi pasal seorang wanita.

Sorang ibu. Ibu teman. Ibu teman ramai anak. Tapi dia rasa sunyi bila tua. Suaminya beberapa tahun meninggal. Dia tinggal dengan anak-anak sekarang. Sekejap sana sekejap sini. Jadi macam burung. Teringat bonda aku. Cerita benda sama. Agaknya semua ibu sama. Ibu teman kata rindu pada anak-anak. Hujung minggu mengapa tiada yang jengah.

Sekarang bukan macam dulu. Telefon bimbit bawa ke mana-mana. Mengapa susah untuk telefon kalau tak boleh jumpa? Bukan lama tapi sekejap. Bukan mahal tapi murah. Bukan berjam tapi seminit. Susahkah? Ibu rindu anak-anak.

Katanya lagi orang tua bila tua jadi Quran buruk. Aku dengar teman bercerita suara dia sebak. Aku tahu dia menangis. Mata aku panas. Pandangan aku kabur. Aku pandang keliling tak nak kasi airmata keluar dan jatuh. Tapi jiwa aku rapuh. Aku bukan robot. Aku nangis. Aku cakap kat dia sabar sahaja. Dengar sahaja apa Ibu cakap.

Itu cerita teman bukan diri sendiri. Suara hati ibu dia. tapi suara ibu sama semua. Naluri ibu sama untuk semua. Jadi teman-teman yang ada ibu telefonlah ibu sekerap mungkin. Tak lama pun tak apa. Sementara ibu masih ada. Kalau ibu sudah pergi semua tidak berguna lagi.

1 comment:

rokiah said...

enche lah, sangat memberi kesedaran...terima kasih.