03 December, 2008

Kanvas Kehidupan- Antara Hak dan Simpati

Aku memandu menghampiri palang pintu tempat letak kereta. Berdiri seorang budak lelaki. Ku ingat pekerja pasar raya itu. Terus dia mengambil tiketku. Kemudian dia berlari memberikan tiket kepada kakaknya. Aku tercengang. Palang pintu ternganga. Aku terkial-kial menekan lagi butang untuk mengambil tiket. Tapi tiket tak mahu keluar lagi. Kereta belakang membunyikan hon. Hatiku berkata'ah sibuk la kau'

Aku keluar mengejar budak lelaki itu. Aku mahu tiket itu. Budak lelaki itu menunjukkan arah seorang wanita lain yang telah ambil tiket dia. Jadi seperti dia mahu aku juga buat begitu. Tapi aku tak suka menyusahkan orang yang tiada kena mengena. Aku minta tiket itu. Akhirnya wanita yang ambil tiket budak lelaki itu memberikan semula kepadaku.

Aku minta dia laporkan kecurian tiket itu pada info kaunter. Kalau aku nak laporkan sudah tentu aku tahu pencurinya. Tentu wanita itu tidak mahu. Sebelum itu aku dan wanita itu pergi ke tempat palang pintu itu. Dia tekan punat. Tapi tiket tak nak keluar. Mungkin kena ada pemberat. Aku berdiri di tempat kereta sepatutnya berada. Aku belum cukup berat. Aku lompat-lompat. Palang tak mahu terbuka. Tiket tak mahu keluar!

No comments: