28 December, 2008

Meninjau bandar Perth dari King's Park


Pusing-pusing akhirnya aku tiba di King's Park. Bandar Perth dapat dilihat dari atas bukit King's Park. King's Park adalah satu-satunya bukit yang ada di bandar Perth. Sungguh nyaman di sini kerana suasana kehijauannya. Tamannya sangat menenangkan hati. Terdapat pokok 'gum tree' ditanam di sini. Gum Tree adalah dari jenis pokok yang berkualiti dan tahan lama. Sewaktu mula-mula sampai aku sangat 'ghalik'(asyik) memerhatikan tiang-tiang letrik di sepanjang jalan yang menggunakan tiang dari pokok dalam keadaan asli (tidak dimesin). Pokoknya lurus dan tinggi.

Walau bagaimanapun kata teman sekarang pokok itu tidak lagi digunakan kerana mereka sedar jika seluruh bandar Perth menggunakan bahan itu maka berapa banyak pokok Gum akan ditebang! Kerana itu material biasa di tempat kita digunakan untuk tiang-tiang letrik dan tiang lampu.

Di sini (King's Park) juga terdapat Memorial Park bagi memperingati perajurit Australia yang terkorban di medan perang dalam perang dunia pertama dan kedua. Kerajaan Australia telah menjadikan tempat ini sebagai medan memperingati perjuangan askar mereka. Terdapat api yang dinyalakan di kawasan medan yang tidak pernah padam. Dan di sekelilingnya ada dinding separa bulatan yang mencatatkan nama-nama negara termasuk Malay State (merujuk kepada Malaysia waktu itu) di mana askar-askar mereka dihantar oleh kerajaan Australia.

Setiap pejuang yang terkorban telah dihadiahkan sebuah pokok dan ia di tanam oleh ahli keluarga yang terkorban. Pada pokok tersebut di tulis nama dan tarikh mereka meninggal. Terdapat lebih dari 60 ribu pokok ditanam di sini dan ia menjadi hutan simpan di bandar Perth. Perasaan sayu melihat pokok itu seolah-olah ia adalah bayangan kepada mereka yang telah pergi.

Berjalan di pinggir tempat ini, pengunjung dapat melihat pemandangan indah bandar Perth menjelang matahari terbenam. Sungguh cantik. Sebuah sungai besar tidak kelihatan yang terletak antara bandar dan tempat aku berada. Jika kelihatan pasti ianya menjadi lebih menarik.


Nama perajurit pada pokok yang ditanam.
Teman baik yang menjadi host-Ahmad Norly.
Terima Kasih Daun keladi kerana sudi melayani karenah kami.
Di Sebuah medan di Memorial Park , Tercatat nama-nama negara di mana perajurit Australia dihantar sewaktu perang dunia pertama dan kedua. Sebelahnya adalah perajurit dari Malay State!
Pemandangan menjelang senja di King's Park. Waktu 8.30 petang.Memorial Park. Di bawah memorial Park ini tercatat semua nama-nama mereka yang terkorban.

No comments: