12 December, 2008

*Puisi - Puisi untuk Sidungu

kau yang dungu
kerana kau masih hijau
kau yang memaksa aku memanggilmu dungu
kerana kurang ajarmu terhadapku

kau menegurku bukan dengan salammu
kau benar-benar mahu aku mengajarmu
jadi sepertimu-kurang ajar
tapi aku berotak dan caraku tidak sama denganmu

kau tidak lalui apa yang telah aku lalui
jika kau menggunakan otak kosongmu berbicara
tapi aku menggunakan pengalaman ku
menuntun diri di jalan-jalan onak di sini
yang kau tidak nampak
dan itulah kalimahku

kata-kataku adalah acuan
kata-kataku adalah kehidupan lara
kata-kataku adalah sempadan
tetapi kata-kataku juga adalah doa
dari hikayat yang akan berakhir
suatu masa nanti
sudah tentu kau bingung untuk fahami ini
walau otakmu segenggam sama sepertiku
tapi beza pada warnanya

kau cuma menempek warna emas di badanmu
yang cantiknya cuma di luar
kau cuma protege yang buruk
buruk sekali pada pandanganku
dan mereka
walau kau kelihatan bergemerlapan
aku tidak pernah kagum dengan kerlipan itu
dan aku tidak pernah lihat ia sebagai suatu anugerah
atau rahmat untuk kami

entah apa ada dalam kotak fikirmu yang sempit itu
aku tidak kagum dengan pangkatmu si dungu
pergi mampus pergi jahanam
hari ini aku telah pijak hormatku kepadamu
di lantai itu
aku akan pijak ia hari-hari
hingga aku mengangkatnya kembali
bila rasa itu telah hilang di sini
di hati
dan kuberikan kepadamu kembali
untuk kau junjung harga dirimu
semula
yang sudah lunyai dan koyak itu

Enche's
12 Disember 2008

No comments: