07 March, 2009

ESQ hari ke-2



demi matahari
dan sinarnya di pagi hari
demi bulan apabila ia mengiringi

demi siang hari
bila menampakkan dirinya
demi malam apabila ia menutupi

demi langit beserta seluruh binaannya
demi bulan serta yang ada dihamparannya
demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Begitulah bait-bait indah dibacakan berulang kali setiap kali sesi diadakan namun mendengarnya tidak menjemukan. Hari ini kursus ESQ memasuki hari kedua. Pengalaman di hari pertama semalam sangat banyak mungkin boleh disimpan untuk post yang lain kerana untuk bercerita satu hari perjalanan kursus pasti ia tidak akan habis. Aku sekadar memetik-metik yang terindah sahaja.

Mungkin sukar untuk dipercayai mengapa aku berada bersama kumpulan orang-orang yang berpangkat Dato' dan Tan Sri sebagai peserta untuk angkatan 28 ini. Tetapi bagaimana jika soalan sebaliknya pula disoal kepada Dato' atau Tan Sri itu sehingga mereka sanggup berada di dalam kumpulan ini bersama kami. Apa yang dicari mereka?

Tidak lain jawapannya kursus ini tidak membezakan sesiapa. Ia soal fitrah manusia. Ia soal asas soal kehidupan. Soal yang bukan luar biasa tetapi pendekatannya luar biasa sehingga menyentuh setiap yang hadir. Ia kursus yang dicipta untuk dirasa bukan sekadar penerangan memberi imput dan mempunyai gerak kerja. Gerakkerjanya juga sangat berkait rapat dengan topik yang bakal di jelaskan dan bukan semata-mata aktiviti untuk menghilangkan mengantuk.

Peserta diimbas kembali mengenai teori Bigbang kejadian Alam Semesta Raya semalam kemudian diminta untuk memejamkan mata membayangkan mereka keluar dari jasad. Lampu dewan dimalapkan kedengaran bunyi muzik yang tidak pernah putus sepanjang kursus dimainkan dan memang mudah bila dibantu dengan cara demikian.

Membayangkan perkara yang kita tidak pernah terfikir. Melihat diri sendiri dari kejauhan 3 meter, 30 meter, 100 meter lebih jauh dari itu sehingga beribu-ribu kilometer atau dari 300,000 billion atau kelajuan cahaya. Bagi memberi gambaran yang jelas sebuah visual yang aku anggap paling mahal dan bermakna dalam hidupku ditayangkan.

Visual itu menunjukkan seorang lelaki (membayangkan diri kita) bersama anaknya sedang baring di atas alas dan di atas rumput laman rumahnya. Ia di zoom out sehingga beribu-ribu kilometer sehingga terkeluar dari orbit bumi dan galaksinya Apa yang nampak. Tidak ada apa-apa hanyalah seperti debu sahaja. Kita sebenarnya hanya sebesar zarah bahkan debu lebih besar dari kita. Itulah kita manusia yang mengaku besar, pandai, pintar atau bangga dengan kedudukan tapi sebenarnya kita di sisi Allah sekelumitpun tiada makna jika tiada taqwa dan iman serta cinta kita kepada Allah.

Tanpa aku sedari airmataku mengalir keluar kerana menyedari betapa kerdilnya aku dan begitu merasakan sempurna dilahirkan sebagai manusia tetapi dilahirkan sebagai manusia belum bererti apa-apa jika tidak taat patuh dan cinta kepada pencintanya. Aku kira hanya aku seorang sahaja yang merasakan demikian rupa-rupanya ramai lagi malah lebih hebat dari itu ada yang menangis teresak-esak.

Kemudian visual yang terhenti di Jagad Raya itu di buat zoom in pula sehingga sampai kepada objek manusia tadi sehingga ke tangannya. Dan di sini zoom in dibuat pada tangan masuk ke kulit dalam saluran darah, dalam sel sehingga ke zarah yang paling halus. Subhanallah. Agung dan Maha kaya sekali Pencipta manusia itu sehingga dari sekecil-kecil ciptaan dan sebesar-besar ciptaanNya dan Dialah yang mengawalnya tanpa ada satupun darinya yang terkecuali. Di sini baru kita dapat menilai siapa diri kita sebenarnya.

Saat peserta diminta untuk memejamkan matapun tiba dan mereka diminta berisytifar mengenangkan kealpaan mereka selama ini, mengenangkan kesilapan mereka, keangkuhan mereka apalagi merasakan kesempurnaan diri. Mereka diminta berdoa memohon ampun dari Allah dan ketika itu kedengaranlah suara-suara tangisan lelaki dan wanita memohon ampun atas kesilapan mereka kepada Allah, rasul, kedua orang tua, suami isteri, kakitangan, sahabat handai dan sebagainya.

Sekuat mana jiwa anda jika didatangi perasaan insaf dan sebak apalagi mendengar suara-suara memohon keampunan dari teman-teman ketika itu anda pasti akan luluh dan goyah. Airmatanya pasti berderai. Dan muzik itu betul-betul menghidupkan suasana. Alamilah sendiri.

Pembimbing beberapa kali berpesan agar peserta jangan taksub dengan ESQ. Aku faham kerana aku pernah mendengar orang tua berkata dengar apa yang guru suruh bukan buat apa yang guru buat.

No comments: