22 March, 2009

Projek Beli buku ITNM- Hadiah Bernilai RM100,000


Gambar 1: Pelancaran oleh Dato' Saifuddin dan Gambar 2: Ketibaan Dato' Saifuddin disambut oleh En. Mohd Khair-Pengarah Urusan.

Hadiah bernilai RM100,000. Wow itulah realitinya. Hari ini telah sah menjadi kenyataan apabila Pelancaran Projek Beli Buku ITNM & Menangi Hadiah Bernilai RM100,00 dirasmikan oleh Y. B. Dato Saifuddin Abdullah-Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi di MPH Bookstories Mid Valley Megamall, Mid Valley City, Kuala Lumpur.

Dato' Saifuddin mengucapkan tahniah kepada ITNM atas usahanya untuk mempromosi pembudayaan membaca. Buku katanya adalah medium utama pembacaan dan medium utama membudayakan ilmu. Katanya lagi dalam ucapan perasmiannya , ilmu mesti menjadi kekuatan kita, ilmu adalah kekuatan hakiki membina tamadun. Oleh itu amalan membaca harus digalakkan ke arah mendapatkan ilmu. Hanya 22 peratus rakyat Malaysia yang menjadikan membaca sebagai hobi. Secara purata masyarakat Malaysia 2 buku setahun dan dari jumlah itu hanya 3 peratus membaca bacaan ilmiah.

Bagi mewujud dan menggalakkan budaya itu Kementeriannya dengan kerjasama beberapa agensi sudah bersedia untuk melayan permintaan modal yang berkaitan dengan penerbitan, percetakan dan pengedaran buku.

Sementara itu Encik Mohd Khair Ngadiron (Pengarah Urusan ITNM) dalam ucapan alu-aluannya menyatakan apa yang berlaku hari ini tidak pernah berlaku pada ITNM dan sudah dilakukan pada syarikat lain.Usaha pada hari ini tidak lain bertujuan untuk mengimarahkan budaya membaca dalam masyarakat. Budaya membaca harus dipertingkatkan sekaligus ia akan memartabatkan industri.

Katanya lagi ITNM berusaha untuk memasarkan buku-buku Malaysia ke peringkat antarabangsa supaya budaya dan pemikiran orang Malaysia dapat dibaca dan diketahui oleh masyarakat antarabangsa. Akhirnya Encik Mohd Khair menyampaikan ucapan terima kasih kepada penaja korporat Perodua, AmBank Group dan juga kepada semua kedai-kedai buku yang turut serta menjayakan projek ini.

Berikut adalah hadiah-hadiah yang ditawarkan.

Hadiah Utama: Sebuah kereta Myvi bernilai RM46,700.
Hadiah Pertama: RM10,00 seorang
Ke-2 RM5,000 untuk dua orang pemenang,
Ke-3 RM1,00015 pemenang,
Ke-4 RM1,000 15 pemenang
Ke-5 RM500 15 pemenang dan
Saguhati RM150 untuk 50 pemenang

Bagaimana menyertai peraduan ini? Mudah sahaja anda hanya perlu membeli buku ITNM dengan nilai RM25 dalam satu resit. Hantarkan bersama borang penyertaan bersama resit tanda belian tersebut di kedai-kedai yang menyertainya. (untuk maklumat lanjut anda boleh lawati di laman web ITNM atau kedai yang menyertai).

No comments: