09 March, 2009

Hari Terakhir ESQ



Kiri: Pembimbing Sdr. Legisan Sugimin dan kanan: peserta bersila dalam beberapa sesi


Walaupun terasa amat penat dengan jadual yang sangat ketat (7.30 pagi-7.30 malam setiap hari) tetapi pengisian ESQ (Kercedasan Emosi dan Spiritual) sungguh dirasakan kerana sepanjang kursus fokus peserta sentiasa dipaku dengan cara pembimbing berkomukinasi serta bantuan multimedia yang sangat mengesankan.

Secara keseluruhan kursus ini terbahagi kepada empat bahagian. Iaitu bahagian satu Zero Mind Process(Penjernihan Emosi), bahagian dua:Mental Building (Membangun Mental) di dalamnya terdapat, prinsip bintang, prinsip malaikat, prinsip kepemimpinan, prinsip pembelajaran, prinsip masa depan dan prinsip keteraturan. Bahagian tiga: Personel Strength (Ketangguhan Peribadi) dan terakhir: Social Strength (ketangguhan Sosial).

Sesi di sebelah petang yang sangat mengesan ialah apabila Sdr. Legisan menunjukkan visual bunga-bunga di empat layar gergasi. Sesi ini tiada kerusi di dalam dewan. Semua peserta duduk bersila dan peserta terpisah di antara lelaki dan wanita. Kemudian beliau menanyakan peserta suka atau tidak melihat bunga-bunga yang indah itu. Sudah tentu semua orang suka dengan keindahan bunga. Lalu keluarkan sebuah jambangan bunga yang asli dari belakang pentas. Sdr. Legisan mendekati jambangan bunga yang dibawa oleh ATS (Alumni Training Support) dan mencium bunga-bunga itu.

Ditanya sifat siapa bunga itu? Indah dan cantik itu ialah sifat Allah. Lalu dihadirkan beberapa orang yang mencium kemudian menarik-narik kuntuman bunga yang indah itu. Kuntum-kuntum yang indah itu sebahagiannya sudah bertaburan di lantai pentas. Spontan kami peserta-peserta (650 orang termasuk Dr, Dato' Datin, dan juga Tan Sri) menjerit-jerit kerana terdetik dihati tidak suka dengan kemusnahan bunga-bunga yang cantik itu.

Adegan itu berlaku beberapa detik dan makin lama sikap mereka semakin kasar sehingga banyak lagi yang hancur. Kami hanya menjerit "jangan, jangan, jangan" sementara yang lain menjerit "Woi, apa nih sudah, sudah". Dewan menjadi gamat dan riuh dengan jeritan melihat kejadian yang mengganggu emosi kami.

Lalu bangun seorang peserta lelaki meluru ke pentas dan menghalang pemusnah-pemusnah bunga itu. Tepukan gemuruh diberikan kepada peserta yang berani bertindak tanpa disuruh itu. Lalu Sdr. Legisan bertanya kepada peserta itu mengapa dia bertindak untuk naik ke pentas dan menghalang perbuatan itu. Jawab peserta (Sdr. Alias) dia tidak tahan melihat bunga itu dimusnahkan.

Itu memang naluri kita tidak suka sifat Allah diberi tindakan negatif. Itulah hubungan kita dengan Allah sebagai hambanya dan sebagai ciptaanNya kita memang menyukai sifat-sifat Allah. Tetapi di antara 650 peserta itu ramai yang protes di dalam hati, mereka tidak menzahirkan melalui tindakan. Andai jambangan bunga itu adalah syarikat atau negara kita maka ia telahpun dimusnahkan. Perasaan harus diikuti dengan tindakan barulah boleh berjaya dan mencapai apa yang terdetik dihati kita. Suara hati jika tidak dikeluarkan ia akan menjadi racun kepada diri kita.

Ini adalah diantara satu dari banyak sesi yang mengesankan jiwa. Ianya sangat ikhlas dan bukan lakonan. Akhirnya peserta itu dihadiahkan dengan jambangan bunga dan tepukan gemuruh diberikan kepadanya. Sesi itu juga menyaksikan pembimbing memberikan penghargaan kepada beberapa warga emas (berumur lebih dari 70 tahun) yang mengikuti kursus itu. Saya sendiri sempat berbual dengan peserta yang dihantar oleh anaknya ke kursus itu. Beberapa orang dari mereka hadir dengan bantuan kerusi roda dan sentiasa dibantu anak-anak mereka.

Alumni Yang Rindu dengan lagu Demi Matahari Tekan di sini

Selanjutnya nanti saya akan menyorot penyertaan karangkraf ke EQS menyaksikan perubahan drastik ke atas syarikat itu, pelakon Azizan Mahzan yang bersama kami, penyertaan peserta bukan Islam di ESQ angkatan 28 dan ucapan wakil peserta oleh Dato' Stapa Omar di sesi penutup
.

No comments: